Fjernbanen

Banedanmark udskifter fjernbanens gamle analoge signaler og sikringsanlæg med et nyt digitalt signalsystem. 

Om fjernbanens nye signalsystem

Banedanmark er i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS (European Railway Traffic Management System). Det skal erstatte jernbanens gamle signalanlæg, der giver forsinkelser for togtrafikken. ERTMS er et moderne it-baseret system til fjernbanen, hvor al datakommunikation mellem sikkerhedssystemer og tog foregår via radio. Med det nye system, skal der ikke længere være fysiske signaler langs sporene, som vi kan se dem i dag. I stedet vises signalerne direkte til lokomotivføreren på en skærm i togets førerrum.

ERTMS er et fælleseuropæisk standardsystem for jernbaner. Det giver mulighed for at køre grænseoverskridende trafik, og vil løbende komme til at erstatte de nationale signalsystemer rundt om i Europa.

En totaludskiftning af jernbanens gamle signalsystemer til et moderne signalsystem betyder langt mindre udstyr langs banen. Det betyder, at antallet af fejl vil falde markant og at op mod 80 % af de signalfejl der er på banen i dag, vil forsvinde og dermed give flere tog til tiden.

Samtidig skal der ikke længere bruges penge til at drive og vedligeholde de flere tusinde fysiske signaler på fjernbanen. Derudover giver det mulighed for at køre flere tog og med højere hastighed på visse strækninger på fjernbanen.

 

 

 

Nyt signalsystem på fjernbanen


Frem mod 2033 udruller Banedanmark den nye signalsystem på fjernbanen
- strækning for strækning.
Planen er opdateret i oktober 2024.

Kortet som PDF.

 

Nyt fælles europæisk signalsystem

Fjernbanens nye signalsystem, European Railway Traffic Management System (ERTMS), er en fælles europæisk standard for signalsystemer til jernbaner, der består af togkontrolsystemet ETCS og radiosystemet GSM-R. På den danske fjernbane baseres det nye system på det såkaldte ERTMS-niveau 2.

Mange lande i Europa anvender allerede i dag ERTMS på enten niveau 1 eller 2 på flere strækninger. Samtidig er en række lande i gang med at etablere og tage systemet i brug på flere strækninger.

Med ERTMS-niveau 2 foregår al datakommunikation mellem signalsystemet og togene via digital GSM-R radio. Kommunikationen foregår mellem et radioblokcenter og togenes ETCS-computer. GSM-R radio bruges også som togradio f.eks. til talekommunikation mellem lokomotivfører og fjernstyringsmedarbejder.

Togtrafikken kan lettere krydse grænser

Med det fælles europæiske ERTMS bliver det fremover muligt at styre samme tog gennem flere lande uden særskilte togkontrol- og radiosystemer. I dag skal tog være rustet med de enkelte landes nationale tog-kontrolsystemer og radiosystemer for at kunne køre i flere lande. For eksempel har Thalys-togene, der i dag kører mellem Paris og Köln seks forskellige togkontrolsystemer. Det vil ikke længere være nødvendigt efter udskiftningen til ERTMS, da ERTMS er et europæisk standardsystem, der efterhånden vil erstatte de nationale togkontrolsystemer.

Overgang mellem gammelt og nyt signalsystem

Hele den danske fjernbane skal udstyres med nyt signalsystem, strækning for strækning. Det betyder, at der kommer en periode, hvor mange tog skal kunne køre fra strækninger med gammelt signalsystem over på strækninger med ny signalteknologi.

Derfor har Banedanmark udviklet et oversættelsesmodul, en såkaldt STM (Specific Transmission Module). Modulet tilsluttes et ERTMS-udrustet tog, og gør det muligt for toget også at køre på informationerne fra det nuværende danske sikkerhedssystem ATC. Modulet oversætter så at sige informationerne fra strækningens danske ATC til togets ERTMS udrustning.

Metoden skal også bruges i Øresundstogene, som skal kunne køre på både danske og svenske systemer. Her udstyres togene med ERTMS og både dansk og svensk STM. Når et dansk tog kører i Danmark vil dansk STM oversætte den danske ATC til togets ERTMS. Når toget så krydser ind i Sverige vil svensk STM på samme måde oversætte den svenske ATC til togets ERTMS.

Om fjernbanens nye signalsystem

Banedanmark er i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS (European Railway Traffic Management System). Det skal erstatte jernbanens gamle signalanlæg, der giver forsinkelser for togtrafikken. ERTMS er et moderne it-baseret system til fjernbanen, hvor al datakommunikation mellem sikkerhedssystemer og tog foregår via radio. Med det nye system, skal der ikke længere være fysiske signaler langs sporene, som vi kan se dem i dag. I stedet vises signalerne direkte til lokomotivføreren på en skærm i togets førerrum.

ERTMS er et fælleseuropæisk standardsystem for jernbaner. Det giver mulighed for at køre grænseoverskridende trafik, og vil løbende komme til at erstatte de nationale signalsystemer rundt om i Europa.

En totaludskiftning af jernbanens gamle signalsystemer til et moderne signalsystem betyder langt mindre udstyr langs banen. Det betyder, at antallet af fejl vil falde markant og at op mod 80 % af de signalfejl der er på banen i dag, vil forsvinde og dermed give flere tog til tiden.

Samtidig skal der ikke længere bruges penge til at drive og vedligeholde de flere tusinde fysiske signaler på fjernbanen. Derudover giver det mulighed for at køre flere tog og med højere hastighed på visse strækninger på fjernbanen.

 

 

 

Stopskilt ved Lellinge

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem

Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.

Læs om overgangen
Balise

Nyt udstyr i sporet

For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.

Læs om udstyret i sporet
I førerrummet

Nyt udstyr i togene

Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.

Læs om udstyret i togene

Seneste nyt

18.06.2024
En overkørsel i Knabstrup får nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse til udrulning af nyt signalsystem.

Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg

17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

14.05.2024
Markerboard fra Ny Bane København-Ringsted

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark

Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

03.04.2024
90-års fødselsdag for S-banen

90-årig S-bane er i sit livs form

Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.

17.05.2023
S-tog ved Dybbølsbro

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

27.02.2023
S-tog nær Dybbølsbro Station

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

13.12.2022
Samtlige tog skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane

I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

26.09.2022
S-tog ved Dybbølsbro

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem

Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.

06.05.2022
 ""

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem

I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

28.04.2022

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer

Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.

25.03.2022

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen

Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.

17.01.2022
S-tog kører på banen nær København H

S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring

Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.

14.01.2022
S tog kører forbi perron med skygger af passager der står og venter

Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt

På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.

07.12.2021
Trafiktårnet ved i brugtagning

Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem

Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.

27.08.2021
Test på Ringsted-Femern Banen

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet

Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.

11.08.2021
 ""

Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler

På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang og i god gænge.

11.08.2021
Samtlige tog på fjernbanen skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Nu står tog nummer 150 klar med nyt signalsystem

Som led i udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem skal alle tog på den danske fjernbane udrustes med nyt, teknisk udstyr.

29.04.2021
Tæt på medarbejder der laver sporarbejde

Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved bliver testet

Et nyt digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem de to sjællandske byer.

27.04.2021
S-tog i fart

Nyt signalsystem på Farum-banen

Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum.

15.04.2021
Lokomotivfører kører tog på Thybanen

Nyt signalsystem udrullet mellem Langå, Struer og Holstebro

På banen mellem de tre jyske byer er Banedanmark nu færdig med at skifte de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem.

15.03.2021
Det nye signalsystem i førerhuset

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Viborg og Langå

Det nye signalsystem bliver nu rullet ud på femte og sidste etape mellem Langå, Struer og Holstebro.

10.03.2021
Det nye signalsystem i et Arriva-tog

Her bliver de nye digitale signaler taget i brug i 2021

Udrulningen af nye digitale signalsystemer er i fuld gang på både S-banen og fjernbanen. Her får du et overblik.

01.03.2021
Digitale signaler rykker ind i førerrummet på Thybanen

Jernbanen mellem Højslev og Viborg får nye signaler

Mellem Langå, Struer og Holstebro er det nye signalsystem i fuld gang med at blive rullet ud.

15.02.2021
arriva tog på skinner

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Vinderup og Højslev

Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang.

01.02.2021
Signaler rykker ind i førerrummet

Sidste fase i udrulningen af nyt signalsystem mellem Køge og Næstved går i gang

Udrulningen af nye signaler på banen mellem de to sjællandske byer går nu ind i sin afsluttende fase.

27.01.2021
Billede af signaler

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Hjerm og Vinderup

Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang, og arbejdet fortsætter nu på strækningens anden etape mellem Hjerm og Vinderup.

18.01.2021

Nyt signalsystem sættes i drift på Farumbanen og Ringbanen

Mandag den 25. januar sætter Banedanmark det nye signalsystem i drift på Farumbanen og Ringbanen. Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet på S-banen. I en periode vil det nye signalsystem påvirke togdriften lokalt på de nye strækninger, men herefter vil det nye system give færre signalfejl og en mere stabil togdrift.

18.01.2021
Signaler rykker ind i førerrummet

Nye signaler til jernbanen mellem Langå, Struer og Holstebro

Ibrugtagningen af det nye signalsystem på den fjerde strækning på Fjernbanen mellem Langå, Struer og Holstebro går nu i gang. Det betyder, at de nye signaler nu kommer helt ind i førerrummet, og Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet i det jyske.

09.12.2020

Nyt signalsystem rulles ud på Farumbanen og Ringbanen

I slutningen af januar tages det nye signalsystem i brug på yderligere to strækninger på S-banen. De første tre måneder vil dog være en indkøringsperiode, hvor det nye system skal justeres til.

28.10.2020
Holdet bag installationen af nyt udstyr i Arrivas togflåde.

Digitale signaler i alle Arriva-tog

Banedanmark har denne måned sat punktum for udrustningen af alle Arrivas togsæt med det nye digitale signalsystem.

07.10.2020
Køge Bugt Banen set fra Ølby med Køge Nord Station i baggrunden.

Banedanmark gør klar til nyt signalsystem på Køge Bugt-banen

I perioden oktober 2020 - maj 2021 installerer Banedanmark det nye signalsystem på Køge Bugt Banen.

02.10.2020
Tog gøres klar til det nye signalsystem.

Digitale signaler i førerrummet: Tog nummer 100 står klar

Banedanmark er nået i mål med tog nummer 100, som nu er klar til at køre med det nye signalsystem på fjernbanen.

25.06.2020
Nyt bomanlæg med digitale højtalere.

Natlig vedligeholdelse og test

Banedanmark arbejder på jernbaneoverkørsler mellem Roskilde og Køge. Det sker om natten sidst i juni 2020.

12.05.2020
Signalprogrammet ERTMS-kort

God fremdrift for Signalprogrammet


Udrulningen af det nye signalsystem følger tidsplanerne, togene bliver udrustet i det rette tempo, og punktligheden er på niveau på de strækninger, der har fået installeret det nye system.

24.04.2020

Søndagslukning af overkørsler mellem Køge og Roskilde

Fem Jernbaneoverkørsler på Lille Syd Banen mellem Køge og Roskilde spærres den 3. maj på grund af test i forbindelse med software-opdatering.

07.04.2020
Tog mellem Thisted og Struer

Farvel til de gamle signaler: Thybanen er bragt ind i fremtiden

Det nye signalsystem er nu sat i drift på Thybanen.

07.04.2020
Strækninger med det nye signalsystem

Banedanmarks nye signalsystem udrullet på Thybanen

Med Thybanen er endnu en togstrækning nu taget i brug med det nye signalsystem.

24.03.2020
Tog mellem Thisted og Struer

Det nye signalsystem på vej mellem Hvidbjerg og Struer

10.03.2020
Hurup Station

Det nye signalsystem på vej mellem Bedsted og Hvidbjerg

Banedanmark har i denne uge taget det nye signalsystem i brug på anden del af Thybanen, nemlig mellem Snedsted og Bedsted - og går nu i gang med tredje etape af Thybanen, som frem imod påske får udrullet det nye signalsystem.

28.02.2020
overkørsel på Thybanen

Det nye signalsystem på vej mellem Snedsted og Bedsted

Banedanmark har i denne uge taget det nye signalsystem i brug mellem Thisted og Snedsted – og går nu i gang med næste etape på Thybanen, som i løbet af foråret får det nye signalsystem.

14.02.2020
Nye signaler ml. Thisted og Struer

Tog- og biltrafikken påvirkes etapevis, mens der arbejdes på Thybanen

Vi udskifter bomanlæg mellem Struer og Thisted som led i udrulningen af det nye digitale signalsystem på strækningen.

16.12.2019
Tog mellem Roskilde og Køge

Nyt signalsystem rulles ud på den første strækning i Østdanmark

Strækningen mellem Roskilde og Køge er nu udrullet med det nye signalsystem.

18.11.2019
Banedanmark gør strækningen mellem Langå og Struer klar til det nye signalsystem.

Natarbejde i Aalborg

Banedanmark fjerner skiltefundamenter i Aalborg. Arbejdet finder sted om natten. Opstart er den 25. november.

13.11.2019
Tog gennnem landskab

IC3-tog får digitalt boost i Langå

Banedanmark fejrede i dag i Langå, at de første seks IC3-tog er klar til at køre med det nye digitale signalsystem, som skal give danskerne flere tog til tiden.





08.11.2019
Grafik, der viser, hvordan det nye signalsystem fungerer

Nyt signalsystem tages i brug på den første strækning i Østdanmark

Strækningen Roskilde-Køge bliver til december den første i Østdanmark, hvor det nye, digitale signalsystem tages i brug. De digitale signaler skal give passagererne flere tog til tiden.

08.11.2019
Markerboard.

Natarbejder mellem Langå og Struer

Banedanmark arbejder om natten mellem Langå og Struer i november og december 2019.

27.08.2019
Banedanmark gør strækningen mellem Langå og Struer klar til det nye signalsystem.

Stationer gøres klar til nyt signalsystem

12 stationer på jernbanestrækningen Langå-Struer gøres klar til det nye signalsystem i efteråret 2019.

09.07.2019
Transportminister Benny Engelbrecht bliver introduceret til det nye signalsystem på S-banen

Transportministeren på tur i S-tog med nyt signalsystem

Det nye signalsystem skal fremtidssikre S-banen og give flere tog til tiden.

04.07.2019
Der skal strøm til banens mange tekniske komponenter så som sporskiftevarme, der holder sporskifterne fri for is om vinteren.

Nye signaler mellem Langå og Struer

Banedanmark forbereder strækningen Langå-Struer til det nye signalsystem i sommeren 2019.

01.07.2019
Transportminister Benny Engelbrecht introduceres til det nye signalsystem i Arrivas tog

Minister begejstret for nyt signalsystem i Midt- og Vestjylland

Benny Engelbrecht var med da Banedanmark og Arriva fejrede, at Arrivas tog er klar til nye signaler

01.07.2019
S-tog ved Københavns Hovedbanegård.

Nye signaler til central strækning

Vi installerer nye signaler på S-banestrækningen mellem Ryparken og Østerport.

04.06.2019
S tog kører forbi perron med skygger af passager der står og venter

Nyt digitalt signalsystem giver flere S-tog til tiden

Banedanmarks nye digitale signalsystem på S-banen er netop sat i drift mellem Jægersborg-Klampenborg og Svanemøllen-Ryparken.


26.04.2019
Bom og advarselsanlæg i overkørsel

Nyt signalsystem mellem Roskilde og Køge udskydes

Banedanmark har valgt at udskyde driften af et nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge fra maj 2019 til forventeligt 4. kvartal 2019.

23.10.2018
Perron S-banen

Banedanmark tester nyt signalsystem på S-banen i weekenden

Banedanmark tester mellem Hillerød & Svanemøllen og Ryparken & Klampenborg den 28.-29. oktober. Derfor indsættes der togbusser.

22.10.2018
""

Første strækning med det nye signalsystem i drift

Togene i Nordjylland kører her til morgen som de første i Danmark med det nye digitale signalsystem ERTMS.

02.07.2018
Testleder ved signalprogrammet. Anders Christensen

De sidste test mellem Frederikshavn og Lindholm

Kom med på testtoget i Nordjylland

03.05.2018

Midt- og vestjyder er first movers

Der er ikke mange passager i Midt- og Vestjylland, som ved det. Men de er de første i Danmark, som kører med Danmarks nye signalsystem.

15.11.2017
Passagerer stiger af tog

Banedanmark præsenterer plan for sammenhængende og fremtidssikret togtransport

18.09.2017
Godstog

55 mio. kr. i støtte til nyt signaludstyr i godslokomotiver

Som led i udrulningen af de nye signalsystemer på den danske fjernbane får jernbanevirksomhederne mulighed for at få delvis kompensation på op til 50 pct. af Banedanmark i forbindelse med investeringer i nyt signaludstyr til godslokomotiver

17.08.2017
Trafikstyringsmedarbejdere for S-Banen på deres nye arbejdsplads, Trafiktårnet Øst

I går nat flyttede Trafikstyring af S-tog ind i Trafiktårnet Øst

Fra november 2017 og frem til sommeren 2018 installerer vi et nyt, moderne signalsystem på S-banen mellem Farum og Ryparken.

20.06.2017
Trafikmedarbejder

Markant milepæl for Signalprogrammet

Endnu et skridt på vejen til at totaludskifte det forældede danske signalanlæg på både S-banen og fjernbanen blev taget i Kristi Himmelfartsferien.

23.05.2017
Signaler langs jernbanen

Togbusser erstatter S-tog over fem dage mellem Hillerød og Gentofte

Banedanmark skal over fem dage inkl. Kristi himmelfartsferien udføre den afsluttende integration af S-banens nye signalsystem, CBTC, på Hillerød Station

24.03.2017
De gamle signaler har fået hætte på

Svar vedrørende Signalprogrammet

Fagbladet Ingeniøren har de seneste uger bragt en række artikler vedrørende det nye signalsystem, som skal udrulles på hele det danske jernbanenet

31.01.2017
Signaler langs jernbanen

Vellykket test af nyt signalsystem på Hillerød Station

I weekenden den 28.-29. januar lavede Banedanmarks Signalprogram en vellykket test på Hillerød Station. Testen skulle vise, om det var lykkedes at integrere S-banens nye signalsystem, CBTC, med Lokaltogs signalsystem

EU TEN-T