Nyt signalsystem rulles ud på Farumbanen og Ringbanen
I slutningen af januar tages det nye signalsystem i brug på yderligere to strækninger på S-banen. De første tre måneder vil dog være en indkøringsperiode, hvor det nye system skal justeres til.
I slutningen af januar tages det nye signalsystem i brug på yderligere to strækninger på S-banen. De første tre måneder vil dog være en indkøringsperiode, hvor det nye system skal justeres til. I disse år er Banedanmark i fuld gang med at udskifte de gamle og utidssvarende signalsystemer på både fjernbanen og S-banen.
Over de næste år vil det nuværende signalsystem blive udskiftet med et nyt, moderne computerstyret signalsystem, så der fortsat kan sikres en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen.
Skal tilpasses danske forhold
S-banens nye signaler er allerede installeret og taget i brug mellem Jægersborg og Hillerød, samt mellem Svanemøllen og hhv. Ryparken og Klampenborg. Og nu kommer turen så til Ringbanen og Farumbanen.
S-banens nye signalsystem er baseret på såkaldt Communication Based Train Control (CBTC) og vil på sigt skabe en mere stabil togdrift og give flere tog til tiden.
Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og er allerede i drift flere steder i verden f.eks. i London og New York. Systemet er kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold.
Indkøringsperiode giver mindre ændringer
Når det nye signalprogram tages i brug på Ringbanen og Farumbanen d. 25. januar, vil der derfor være en indkøringsperiode på tre måneder, der betyder mindre ændringer i køreplanen i dagtid på hverdage.
Over de næste år vil det nuværende signalsystem blive udskiftet med et nyt, moderne computerstyret signalsystem, så der fortsat kan sikres en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen.
Skal tilpasses danske forhold
S-banens nye signaler er allerede installeret og taget i brug mellem Jægersborg og Hillerød, samt mellem Svanemøllen og hhv. Ryparken og Klampenborg. Og nu kommer turen så til Ringbanen og Farumbanen.
S-banens nye signalsystem er baseret på såkaldt Communication Based Train Control (CBTC) og vil på sigt skabe en mere stabil togdrift og give flere tog til tiden.
Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og er allerede i drift flere steder i verden f.eks. i London og New York. Systemet er kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold.
Indkøringsperiode giver mindre ændringer
Når det nye signalprogram tages i brug på Ringbanen og Farumbanen d. 25. januar, vil der derfor være en indkøringsperiode på tre måneder, der betyder mindre ændringer i køreplanen i dagtid på hverdage.
Ringbanen vil i perioden køre hvert 6. minut i lidt ændrede minuttal, i modsætning til hvert 5. minut i dag. På Farumbanen vil stationerne Skovbrynet og Dyssegård blive betjent med halvt så mange stop.
Ændringerne i køreplanen vil vare frem til d. 25. april og sker for at sikre den bedst mulige punktlighed i indkøringsperioden. Om aftenen og weekenden er der ikke være nogen ændringer ift. den normale køreplan.
Kontakt: For yderligere informationer kan journalister kontakte Banedanmark presse på telefon 8234 1313 eller mail presse@bane.dk.