Digitale signaler i alle Arriva-tog
Banedanmarks signalprogram har med Arriva og Alstom denne måned sat punktum for udrustningen af alle Arrivas Lint41-togsæt med det nye digitale signalsystem (ERTMS). Det er et vigtigt skridt på vejen mod fremtidens jernbane, lyder det fra Banedanmarks programdirektør, som takker Arriva for et godt samarbejde.
Sidste måned var det Signalprogrammet og Alstom, der rundede et skarpt hjørne, da leverandøren af det nye ERTMS-signalsystem kunne sætte punktum for udrustningen af de første 100 tog. I denne uge kom turen så til Arriva.
Alle Arrivas 43 Lint41-togsæt er nemlig nu installeret med de nye digitale signaler, og det betyder, at alle Arriva-tog er klar til at køre på strækninger med ERTMS-signalsystem. Det er et vigtigt skridt på vejen til at skabe fremtidens jernbane, lyder det fra Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark.
”Vi er meget glade for, at vi med Arriva og Alstom er nået i mål med at udruste alle Arrivas Lint41-togsæt med det nye signalsystem. Det forventer vi vil være til stor glæde ikke mindst for passagererne, der gerne skulle opleve flere tog til tiden og færre forsinkelser, som skyldes signal-fejl. Derfor er det en vigtig milepæl, som vi med Arriva har nået,” siger hun og fortsætter:
”Lige fra starten har Arriva og dets medarbejdere vist stort engagement og samarbejdsvilje, og at de havde styr på opgaven. Det ville være for meget at sige, at der ikke har været sten på vejen der-hen, men det har været en fornøjelse at opleve, hvordan selv de mest utrolige forhindringer er blevet overkommet. Jeg takker derfor for et forbilledligt godt og stærkt samarbejde med Arriva.”
Også i Arriva er man glad for at være nået i mål med udrustningen af alle togsættene:
”Efter en lang rejse med masser af tests, installationer og godkendelser kan vi nu endelig sætte punktum for det store projekt, som på sigt vil betyde, at kunderne vil opleve en mere stabil tog-drift med flere tog til tiden. Arriva har haft en lang proces i gang omkring uddannelse af vores lokomotivførere, så de er blevet uddannet i at betjene det nye udstyr. Desuden har de gennemgået en længere uddannelse i betjening og regler for kørsel på strækninger med ERTMS-sikringsanlæg,” siger Lars Ditlevsen, Head of Engineering hos Arriva.
Togdirektør i Arriva, Susanne Hejer, glæder sig også over at være i mål og takker for et solidt samarbejde med Banedanmark og leverandøren, Alstom, som har stået for installationen af det nye signalsystem i Arriva-togene:
”Samarbejdet med både Banedanmark og Alstom er forløbet meget positivt og har været præget af en meget proaktiv indstilling fra alle parter med at løse opgaverne og de uforudsete udfordringer, der har været undervejs. Det vil vi i Arriva gerne takke de to samarbejdspartnere for.”
Siden februar 2020 har Arriva kørt med ERTMS på Thy-banen, som kører fra Struer til Thisted. Det er forventningen, at næste strækning i Vestdanmark mellem Langå – Struer – Holstebro sættes i drift det nye signalsystem i første kvartal af 2021.