Banedanmark opdaterer signalsystemet i Østdanmark

Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland. Det skyldes en planlagt opdatering af det digitale signalsystem.
Fra fredag den 28. februar til mandag den 3. marts opdaterer Banedanmark sammen med leverandøren det nye digitale signalsystem i Østdanmark. Mens arbejdet står på, bliver togtrafikken erstattet af togbusser på alle strækninger, hvor det nye system er taget i brug.
Opdateringen har været planlagt i længere tid og vil gøre det muligt at udnytte fordelene ved det nye system endnu bedre. Det nye signalsystem betyder blandt andet, at trafikstyringen kan centraliseres, og at trafikken kan afvikles mere effektivt.
”Jeg forstår, hvis passagerer finder det besværligt at skulle med togbus eller S-tog hen over weekenden. Men opdateringen er nødvendig for, at vi kan få mest muligt ud af signalsystemet, som er blevet installeret på flere strækninger i de foregående år. IT-systemet bliver forbedret, og vi får nogle flere funktioner i trafikstyringen, som bliver mere effektiv,” siger direktør for signaler i Banedanmark, Kirsten Winther Jørgensen.
Ud over at lette arbejdet for trafiklederne, kommer opdateringen til at rette fejl, så systemet kører bedre. I perioden efter at signalsystemet er blevet opdateret, må der forventes børnesygdomme, hvorfor Banedanmark og leverandøren være ekstra opmærksomme på fejl, og der vil være beredskab klar til at rette op.
”Det nye digitale signalsystem kommer på sigt til at betyde færre fejl og forsinkelser – også selvom vi på den korte bane indimellem er nødt til at forstyrre togtrafikken. For hver strækning vi tager i brug med det nye system, bliver vi og leverandøren bedre til at håndtere de udfordringer, der måtte opstå, og samtidig bliver selve systemet stadig mere stabilt,” siger Kirsten Winther Jørgensen.
Passagerer opfordres til at tjekke Rejseplanen eller MitTog-appen i weekenden, hvor arbejdet står på.
Fakta
- Togdriften indstilles på nedenstående strækninger fredag den 28. februar kl. 21.50 og genoptages mandag den 3. marts kl. 04:30
- Roskilde–Køge (Lokaltog)
- Køge–Næstved
- Næstved-Nykøbing F
- København–Køge Nord-Ringsted

Sporombygningen i Vestjylland fortsætter på Ringkøbing Station
I maj og juni ombygger Banedanmark spor 1 og spor 2 på Ringkøbing Station. Med nye spor og sporskifter bliver stationen klar til fremtidens klimavenlige batteritog.

Banedanmark fortsat på udkig efter en ejendomsudvikler til brobuerne ved Nørrebro Station
Banedanmark udsendte tidligere i år udsendt et udbud af ejendomsudvikling af de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station. Ingen bød imidlertid på udbuddet, og Banedanmark vil nu se på de fysiske forhold og de byggetekniske udfordringer.

Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.