Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet
Et nyt, digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem Sydsjælland og Falster. Inden det kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.
I disse måneder er Banedanmark i fuld gang med at udrulle et nyt signalsystem på strækningen mellem Mogenstrup syd for Næstved og Nykøbing Falster. Det betyder, at de gamle signaler langs skinnerne bliver erstattet af et nyt system, som på sigt bl.a. vil give flere tog til tiden, en øget sikkerhed på fjernbanen og mulighed for en hyppigere togdrift. Men inden det nye system kan sættes i drift til december, skal det testes i fire weekender i september og oktober.
”Vi er i fuld gang med at skifte de gamle, traditionelle signaler ud med et nyt, digitalt signalsystem. Det vil give et markant teknologisk løft, som bl.a. vil betyde flere tog til tiden, når det nye system er blevet kørt ordentligt ind. Derfor er der som passager god grund til at være glad for, at vi skifter de gamle signaler ud med et nyt og mere tidssvarende system,” siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark.
Udrulningen af det nye signalsystem på strækningen er en del af Banedanmarks indsats for at skifte alle de gamle signaler på fjernbanen ud med et digitalt signalsystem, der hedder ERTMS. Det skyldes, at de gamle signaler er slidte og derfor giver anledning til fejl og forsinkelser. Derfor skal det nye system udrulles på alle strækninger på fjernbanen.
Arbejder om natten
Tests af det nye signalsystem betyder, at der ikke kan køre tog mellem Næstved og Nykøbing Falster i weekenderne i uge 36-39. I de fire weekender vil al togtrafik være aflyst fra klokken 21.30 fredag aften og frem til klokken 4.30 mandag morgen.
”Vi har planlagt vores tests af det nye signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster, så det foregår i weekender og i nattetimerne. På den måde ønsker vi at sikre, at det påvirker trafikken og passagererne mindst muligt. Vi har naturligvis forståelse for de gener, som nogle passagerer og trafikanter måtte opleve, og derfor gør vi også altid vores bedste for at sikre, at trafikken bliver påvirket mindst muligt, mens arbejdet står på,” siger Thilde Restofte Pedersen.
DSB indsætter togbusser på strækningen, mens det nye signalsystem bliver testet. Naboer og passagerer opfordres til at holde sig opdateret på Rejseplanen.dk og Banedanmarks hjemmeside, hvor informationer om projektet løbende bliver opdateret.
Der vil blive udført yderligere tests af det nye signalsystem på strækningen i november og december, hvorefter det vil være klar til at blive sat i drift.
Jysk hovedstrækning fornyet i stor stil
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.
Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.
Kompleks planlægning bag sæsonens sporarbejder
Sæsonens sporarbejder er i fuld gang. Forud er gået en kompleks planlægning for at Banedanmark og entreprenørerne kan arbejde i sporet. Det kræver nemlig mange måneders forberedelse at få sporarbejder og køreplaner til at spille sammen, så togtrafikken og passagererne påvirkes mindst muligt.
Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.