Farvel til de gamle signaler: Thybanen er bragt ind i fremtiden
Banedanmark er i weekenden blevet færdig med udrulningen af det nye digitale signalsystem på den sidste strækning af Thybanen, så nu kører Arriva kun på det nye system på hele strækningen.
Siden midten af februar har Banedanmark taget det nye signalsystem i brug etape for etape på strækningen fra Thisted til Struer. Det har betydet weekendspærring for togtrafikken og lukkede overkørsler, mens der blev arbejdet i sporet. Men alt er forløbet planmæssigt, og signalsystemet fungerer rigtig godt.
”Jeg er glad for nu at kunne sige: tak for tålmodigheden til passagerer og naboer langs strækningen. Vi er nu klar til, at hele strækningen kan køre på det nye signalsystem. Vi glæder os til, at passagerne på Thybanen kan gå en fremtid i møde med et system, der giver bedre mulighed for at få tog til tiden”, siger programchef Thilde Restofte Pedersen fra Banedanmark.
Banedanmark har haft et tæt samarbejde med Arriva forud for udrulningen af signalsystemet på Thybanen, så Arrivas mandskab og materiel er blevet gjort klar til at tage det nye signalsystem i brug. Blandt andet har Arrivas lokoførere kunnet hente erfaringer fra kollegerne på Vendsysselbanen, der var den første strækning i landet, der fik det nye system. Arrivas direktør i Tog Susanne Hejer har store forventninger til det nye system:
”Passagererne vil fremover opleve færre forsinkelser, ligesom det vil give mulighed for at optimere køreplanerne, og for at togene kan køre tættere på hinanden. Så det får stor betydning for både de rejsende og vores lokomotivførere, at vi nu begynder at køre på det nye digitale signalsystem på Struer-Thisted, og vi ser frem til, at vi, i samarbejde med Banedanmark, skal udrulle resten af signalsystemet på de andre strækninger i Midt- og Vestjylland henover de næste år,” siger Susanne Hejer.
Signalsystemet ERTMS skal på sigt udrulles på alle fjernbaner i Danmark, og da det er et fælleseuropæiske standardsystem, vil den danske togtrafik i fremtiden hænge langt bedre sammen med jernbanerne i resten af Europa. Systemet erstatter de gamle signalanlæg, som både er slidte og teknologisk forældede, og som indebærer, at lokoførerne skal holde øje med fysiske signaler langs banen. Med det nye fjernstyrede system får lokoføreren signaler digitalt ind på en computerskærm i førerhuset.
På Thybanen må passagerer og lokoførere vente lidt endnu på at opleve det nye system i normal drift, da togtrafikken som følge af coronakrisen i øjeblikket kører efter søndagskøreplanen. Der vil endvidere blive arbejdet på bomanlæggene ved tre overkørsler igennem den kommende uge. Det gælder overkørslerne på Polarisvej uden for Uglev og Helligkildevej samt på Søndergade i Hvidbjerg. Arbejdet får ingen konsekvenser for togtrafikken, men overkørslerne vil være lukket frem til om morgenen den 10. april. Banedanmark har i alt udskiftet 48 bomanlæg på hele strækningen.