-
Hvad gik projektet ud på?
Inden vi kunne tage det nye signalsystem i brug, skulle vi udskifte de gamle vejsignaler, bomme og bomdrev i alle overkørsler på strækningen, så de fungerer sammen med det nye signalsystem. En række overkørsler blev desuden opgraderet fra advarselsanlæg med klokke og blink til bomanlæg. Derudover blev sporskiftedrevene på ni stationer udskiftet.
-
Hvornår fandt arbejdet sted?
Det nye digitale signalsystem blev taget i brug i perioden marts-april 2025. -
Hvor foregik arbejdet?
Vi arbejdede i alle overkørsler på hele jernbanestrækningen mellem henholdsvis Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder og på følgende stationer: Skærbæk, Bredebro, Tønder, Esbjerg, Bramming, Holsted, Vejen, Gredstedbro og Ribe. -
Hvorfor har projektet været vigtigt?
Udskiftningen har været nødvendig, fordi jernbanens analoge signaler er udtjente og langt ud over deres normale levetid. Fejl i de gamle anlæg er desuden den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. Derfor har jernbanen nu fået et markant teknologisk løft med udrulningen af det nye digitale signalsystem, hvor tog og skinner udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia.

Nu er yderligere to jyske jernbaner digitale
De gamle, udtjente signaler mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder er gået på pension.
Jernbanen i Sydvestjylland kører nu på det nye digitale signalsystem.

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem
Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.
Læs om overgangenNyt udstyr i sporet
For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.
Læs om udstyret i sporet
Nyt udstyr i togene
Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.
Læs om udstyret i togene
EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn
Banedanmark har fået tildelt 19,3 millioner euro til at udrulle nyt digitalt signalsystem fra Korsør til Middelfart.

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Allersidste hånd på det nye signalsystem i Syd- og Sønderjylland
Banedanmark er i fuld gang med de sidste installationer til det nye digitale signalsystem ved Tønder og Bramming.

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus
Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem
Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem.

Banedanmark opdaterer signalsystemet i Østdanmark
Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

Nyt signalsystem Holstebro/Herning-Skjern-Esbjerg
Fra midten af maj til midten af juni 2023 tog Banedanmark et nyt, digitalt signalsystem i brug i det vestlige Jylland.

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023
I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed
Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane
I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.
Nyt signalsystem mellem Vigerslev og Ringsted
Banedanmark tog et nyt, digitalt signalsystem mellem Vigerslev i Valby og Ringsted i brug i marts 2023.

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem
I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer
Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.

Nyt signalsystem mellem Holstebro og Vejle samt Herning og Skanderborg
I august 2022 overgik strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg til det nye, digitale signalsystem.

S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring
Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.

Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt
På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.

Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem
Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing F
Banedanmark har udrullet nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing F. Systemet blev taget i brug i december 2021.

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet
Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.

Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler
På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang og i god gænge.

Nu står tog nummer 150 klar med nyt signalsystem
Som led i udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem skal alle tog på den danske fjernbane udrustes med nyt, teknisk udstyr.

Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved
I 2021 tog Banedanmark det nye signalsystem i brug på strækningen Køge-Næstved.

Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved bliver testet
Et nyt digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem de to sjællandske byer.

Nyt signalsystem på Farum-banen
Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum.

Nyt signalsystem udrullet mellem Langå, Struer og Holstebro
På banen mellem de tre jyske byer er Banedanmark nu færdig med at skifte de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem.

Nyt signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro
Banedanmarktog i 2021 det nye signalsystem i brug mellem Langå, Struer og Holstebro.

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Viborg og Langå
Det nye signalsystem bliver nu rullet ud på femte og sidste etape mellem Langå, Struer og Holstebro.

Her bliver de nye digitale signaler taget i brug i 2021
Udrulningen af nye digitale signalsystemer er i fuld gang på både S-banen og fjernbanen. Her får du et overblik.