Banedanmarks pressetelefon
Kontakt Banedanmarks pressevagt på tlf. 82341313.
Find flere kontaktinformationerLeverandørers brug af Banedanmarks logo, navn m.m.
Læs mere om, hvordan du som leverandør må benytte eller omtale Banedanmark.
Læs om omtale af BanedanmarkGul kæmpe fornyer sporet mellem Roskilde-Ringsted
Megamaskinen RUS1000s, en af verdens største spormaskiner, er lige nu på besøg på den travle pendlerstrækning Roskilde-Ringsted. Den udskifter sporet, så der i fremtiden vil opstå færre fejl og forsinkelser.
Banedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal Banedanmark finde den ejendomsudvikler, der skal udvikle og drifte de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Skinnefræseren er tilbage i Danmark
For at undgå, at de små revner i jernbaneskinnerne vokser sig store, skal de fræses væk. Det er en opgave for den 155 tons tunge skinnefræser.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.
Jysk hovedstrækning fornyet i stor stil
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.
22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane
Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.
Komplekst puslespil i gang på jysk hovedstrækning
Netop nu lægges brikkerne til fremtidens jernbane på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring.
Ny aftale skal forebygge slagsmål om ekstraarbejde
Banedanmark og Dansk Infrastruktur vil med en ny aftale sikre rene linjer, når der er ekstraarbejder i et anlægsprojekt.
Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning
Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.
Trafiktårnet oplyses i regnbuens farver
Banedanmark sætter fokus på mangfoldighed og diversitet på banen og lyser trafiktårnet i København op i regnbuens farver.
Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre
Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.
Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.
Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse over Lillebælt på pause.
78,5 procent af DSB-passagerer ankom til tiden i første halvår
Der var masser af tog til tiden på fjernbanen i første halvår af 2024. Senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken.
Kompleks planlægning bag sæsonens sporarbejder
Sæsonens sporarbejder er i fuld gang. Forud er gået en kompleks planlægning for at Banedanmark og entreprenørerne kan arbejde i sporet. Det kræver nemlig mange måneders forberedelse at få sporarbejder og køreplaner til at spille sammen, så togtrafikken og passagererne påvirkes mindst muligt.
Højsæson for fornyelse af jernbanen
I de kommende måneder gennemfører Banedanmark en række vigtige fornyelses- og opgraderingsprojekter på jernbanestrækninger i hele landet. Projekterne er et vigtig skridt på vejen mod fremtidens grønne og attraktive jernbane.
Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Sidste etape af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør
Nu begynder sidste del af arbejdet med at forny sporene på en af landets travleste togstrækninger - Slagelse og Korsør.
5. klasse hjælper Banedanmark med at sprede banenatur
På Naturmødet i Hirtshals kan lokale skolebørn bygge insekthoteller ud af den unikke natur langs jernbanen.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
Starten af året har budt på masser af tog til tiden
Der har i de første tre måneder været gode punktlighedstal på de jernbanestrækninger, som betjenes af DSB
Et år med høj spænding
For projektleder Hanna Adulovic er elektrificeringen af Aarhus-Aalborg en kæmpe milepæl.
Dæmningsskred mellem Silkeborg og Herning
Kraftig regn i det midtjyske har forårsaget et dæmningsskred nær Funder på jernbanestrækningen mellem Silkeborg og Herning.
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
S-banen 90 år
S-banen har været en del af bybilledet i 90 år. Siden 1934 er det kun gået fremad for den københavnske bybane, som i dag er en af verdens mest punktlige.
Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.
Banedanmark vinker farvel til fossil opvarmning
Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr.
Jernbanen 2024: På vej mod fremtidens grønne jernbane
Jernbanestrækninger i hele landet fornyes, elektrificeres og digitaliseres i disse år. Få overblikket over årets store projekter på jernbanen hér.
Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.
Fyn sikrer strøm til fremtidens grønne bane
Banedanmark har taget en ny fordelingsstation i Marslev på Fyn i brug. Den skal i fremtiden levere strøm til klimavenlige eltog.
Stormvejr påvirker togtrafikken på tværs af landet
Fra torsdag aften og frem til fredag formiddag varsler DMI vindstød af orkanstyrke. Togtrafikken indstilles eller reduceres flere steder.
Banedanmark river bro ned i Regstrup som forberedelse til eltog
Elektrificeringen af strækningen Holbæk-Kalundborg er nået så langt, at den gamle bro på Hovedgaden i Regstrup rives ned.
Turbo på udskiftning af sporskifter
Banedanmark har reduceret tidsforbruget på udskiftning af sporskifter med næsten 70 procent.
Du sætter livet på spil, hvis du krydser sporet ulovligt
Desværre er antallet af personer, der befinder sig ulovligt i sporet, steget de seneste år.
Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.
Sporombygningstoget
Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.
Kryds aldrig sporet
Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.
Ballastfordeler
Ved regelmæssig ballastfordeling forlænges sporets levetid.
Ballastrenser
Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt
Stoppemaskine
Pakker og komprimerer ballasten.
Banens gule flåde
Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.
Højspænding giver ikke høj spænding
Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.
Sporfornyelser
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Læs mere om arbejdet.
Banen er klar til storm
Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.
Når skinnerne skriger
I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.
Skybrud og kraftig regn på banen
Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
Sådan scanner Banedanmark jernbanen
Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen
Beredskab Banedanmark
Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen.
Køreplanlægning
Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.
Sådan arbejder Banedanmark for naturen
Banedanmark arbejder målrettet på at fremme naturen og biodiversiteten, mens vi vedligeholder, udvikler og fremtidssikrer jernbanen. I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.
Når vi arbejder i sporet
Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken.
Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde
Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.
Varme skinner
Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen.
Sommertid - vintertid
Sådan fungerer stationsurene.
Strøm og sikkerhed
Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille.
Sporet
Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner.
Presse
Broindskub
Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.
Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Når du skal krydse jernbanen
Sådan krydser du banen.
Nedrevne køreledninger
Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning.
Derfor sliber Banedanmark skinnerne
Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål.
Sne og frost i sporet
Skulle vinteren komme, er vi klar.
Skinnebrud
Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud.