Kong Frederik IX's bro

Ringsted-Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter og bliver en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa. Her er Kong Frederik IX's Bro et vigtigt led.
Jernbanen mellem Ringsted og Femern Bælt-tunnelen skal være dobbeltsporet for at kunne håndtere al den togtrafik, man forventer kommer i fremtiden. Derfor udvider vi broen, så der bliver plads til et ekstra jernbanespor.
Om broen
Den nye jernbanebro er en betonbro med en klap i stål ligesom den nuværende bro, som er fra 1962. Bropillerne er blevet boret og støbt ude på bunden af Guldborg Sund, mens brodækket er støbt her på byggepladsen.
Broklappen er fremstillet i stål på fabrik i Rødekro og er sejlet hertil på pram for at blive løftet på plads. Broklap og brodækkene er løftet på plads med pram på Guldborg Sund, hvor hvert element løftes på plads fra flåde på vandet.
Når broen er færdig, bliver der anlagt et nyt jernbanespor på broen, der også elektrificeres, så den bliver klar til fremtiden klimavenlige el-tog. Derudover bygges der også en ny jernbanebro over Prinsholmvej.
Den nye bro:
- bliver bygget parallelt med den eksisterende bro.
- får en elektrificeret klap, så broen kan åbnes for sejlere og skibe.
- er en del af den dobbeltsporede strækning fra Ringsted til Femern tunnelen
- bliver færdig med spor og broklap i 2025-2026. El og signalsystem bliver færdigt i 2028, så det hele er klar til åbningen af Femern Bælt-tunnelen i løbet af 2029.
Kom til 'Åben byggeplads' 20. september
Vi fejrer, at den nye broklap ankommer til byggeriet og bliver forenet med den gamle bro ude på Guldborg Sund – og du er inviteret med.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund
Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.

22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane
Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.

De mere end 100 broer, der skal bygges om
Vi bygger broer og renoverer de gamle. Se hvilke her, og bliv klogere på Banedanmarks arbejde med broerne i Danmark.

Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.

Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. I øjeblikket støber Banedanmark 29 piller og 14 elementer til broen.

Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter
Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.

Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg
I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.

Kom med på byggepladsen
Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet.
120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern
På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.

Lokale råstofgrave sparer millioner af kilometer i lastbil
Banedanmark har etableret 13 lokale råstofgrave på Lolland. Det giver en række gevinster.

Banedanmark planter ny klimaskov i Næstved Kommune
Tusindvis af træer bliver plantet som erstatning for den natur, der er blevet fjernet på Ringsted-Femern.

Vordingborg-Nykøbing F
Banedanmark forbereder banen på Falster til fremtidens el-tog. Anlægsperiode august 2021 – juli 2022.

Fuldt tryk på Ringsted-Femern Banen 2023
I år går Banedanmark i gang med endnu flere arbejder på Lolland. Den 25. januar og 1. februar holdes der infomøder. Læs hvor.

Næste skridt på vejen mod en ny jernbane til Europa
Banedanmark skal i gang med anden og sidste fase af arbejdet på Ringsted-Femern-banen

Natarbejde mellem Ringsted og Næstved samt på Falster
I februar 2022 justerer Banedanmark sporene mellem Ringsted og Næstved samt på Falster.

Spor
To spor hele vejen til Tyskland

Sporjustering om natten
Aften- og natarbejde i Nykøbing F mellem den 6. og 11. december 2021.

Natarbejde i Vordingborg
Rammemaskine rammer Vordingborg i november 2021 som forberedelse til en grøn og klimavenlig jernbane.
Slutspurt på den nye Sydbane
Frem mod december 2021 afslutter Banedanmark to store projekter på Sydbanen, der gør banen klar til fremtiden.

Ny station i Nørre Alslev indvies officielt
Nørre Alslev Station er blevet opgraderet, og mandag d. 20. september indvies stationen.

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet
Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.

Aktiviteter langs sporet på Lolland
Banedanmark rydder bevoksning langs banen fra Nykøbing F til syd for Holeby i perioden
september 2021 - april 2022.

Strikkeklub og minister markerer åbning af Glumsø Station
Transportministeren kommer til Glumsø for at markere åbningen af byens nye station én gang for alle.

Gangbro løftet på plads
Banedanmark løfter 19 tons gangbro på plads på Nørre Alslev Station.
Følg broløftet fra A til Z.
Opgradering af Næstved Station færdiggøres i sensommeren
Banedanmark forventer at afslutte opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster sidst på året som planlagt. Opgraderingen betyder blandt andet, at der kan indsættes klimavenlige el-tog på hele strækningen mellem København og Næstved senere på året.
Opgradering af Ringsted-Femern banen fortsætter i 2021
Banedanmark afslutter første fase af opgraderingen af Ringsted Femern banen - dvs. strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster - senere i år. Forinden venter dog flere store sporarbejder, der fortsætter hen over sommeren og efteråret.

Sporarbejde på Sydbanen i påsken
Banedanmark vil hen over påsken opgradere jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster.

Om projektet
Læs mere om Ringsted-Femern Banen

Overordnet tidsplan

Ny station i Nørre Alslev
I forbindelse med anlægget af banen fra Ringsted til Femern bygger Banedanmark Nr. Alslev Station om

Natur og miljø

Nu bliver jernbanen elektrisk
Banedanmark sætter natten mellem søndag den 21. og mandag den 22. marts strøm til den nyelektrificerede bane mellem Ringsted og Vordingborg.

Opstart på aktiviteter ved Nagelsti
Nu begynder anlægsaktiviteterne i Nagelsti ved Engmosen på Lolland at blive synlige
Tunnel, baner og broer løfter Sydsjælland og Lolland-Falster
Byggeriet af Femern-tunnelen har også sat gang i en kæmpe opgradering af trafikforbindelserne på Sydsjælland og Lolland-Falster. TV2/Øst følger de mange projekter i en ny programserie.
Nyrenoveret station klar til Glumsø-borgere
Med en nyistandsat station kan passagererne nu igen stige på toget i Glumsø. Samtidig er banen gjort klar til hurtigere og miljøvenlige el-tog til de større byer.

Glumsø Station
Banedanmark har i 2020 flyttet og opgraderet Glumsø Station. Den er klar den 30. november 2020.

Den nye Glumsø Station er snart færdig
Opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved går nu ind i sin afsluttende fase, og den nye Glumsø er snart klar til at åbne. Det betyder også, at der igen kan køre tog på strækningen med udgangen af november.

Broer renoveres mellem Nykøbing F og Rødby Færge
Sporret er spærret fra den 17. juli, mens vi renoverer to broer mellem Nykøbing F og Rødby.
Tonstunge broelementer løftet på plads ved Glumsø
Mandskabet stod klar, og med assistance fra en kæmpe kran og en mindre hjælpekran blev 43 store betonelementer løftet på plads med millimeterpræcision.

Næstvedvej i Vordingborg får ny belægning
Broen, der fører Næstvedvej over banen i Vordingborg, blev bygget op sidste år og får nu den endelige belægning

Ombygning af bro nord for Næstved
I ugen før påske begynder vi at arbejde på broen over Herlufsholms Allé. De bløde trafikanter kan fortsat komme under banen

Banedanmark bygger ny station i Glumsø
Togpassagerer og naboer kan se frem til en fornyet udgave af Glumsø Station, når stationen i løbet af efteråret vil stå klar efter mange måneders ombygning.

Intensivt arbejde i Glumsø
En stor del af det arbejde, der skal foregå under spærringen mellem Ringsted og Næstved, finder sted i Glumsø på Sjælland.