Den nye Glumsø Station er snart færdig

Opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved går nu ind i sin afsluttende fase, og den nye Glumsø er snart klar til at åbne. Det betyder også, at der igen kan køre tog på strækningen med udgangen af november.

 

 Siden marts har Banedanmark gennemført en række store sporarbejder mellem Ringsted og Næstved som led i opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og den kommende Femern-Bælt tunnel. Opgraderingen af jernbanen kommer rejsende til og fra Sydsjælland og Lolland-Falster til gode i form af moderne og effektive togforbindelser og kortere rejsetider.

 

Der har været fuldt tryk på arbejdet siden marts. Projektdirektør i Banedanmark Klaus S. Jørgensen siger:  

 

"Banedanmark har blandt andet gennemført en række jord- og afvandingsarbejder, broarbejder og sporarbejder, og i juli begyndte vi på selve elektrificeringen, der er en vigtig del af opgraderingen af jernbanen og gør den klar til fremtidens grønne og effektive el-tog. Derudover kan pendlere og passagerer glæde sig til en helt ny Glumsø Station, der er blevet flyttet 200 meter som led i opgraderingen af banen."  
 
Gammelt sikringsanlæg giver udfordringer 
De mange arbejder er overordnet set gået efter planen, men et sikringsanlæg ved Næstved har dog givet uforudsete udfordringer. Anlægget, der er knap 40 år gammelt, skal tilpasses som følge af arbejderne mellem Ringsted og Næstved - ikke mindst den kommende elektrificering af strækningen, der vil give mulighed for, at DSB kan køre med nye el-lokomotiver fra ultimo 2021.  

 

Selvom der er blevet arbejdet intensivt med det 40 år gamle anlæg, har det desværre vist sig, at der er flere gamle forhold, der skal rettes. Derfor kan sikringsanlægget først tages i brug i påsken til næste år.

 

"Det vigtigste er, at vi kan genåbne strækningen mellem Næstved og Ringsted så hurtigt som muligt. For at kunne gøre det, har vi fundet en midlertidig løsning, der sikrer, at der igen kan køre tog på strækningen fra d. 30. november," siger Klaus S. Jørgensen 

 

Bøvlet med det gamle anlæg betyder desværre, at hastigheden i en periode må nedsættes til 120 km/t når strækningen mellem Ringsted og Næstved genåbner. Det vil give en forlænget rejsetid på 3-5 minutter, og derudover bliver det nødvendigt at aflyse myldretidstogene.

 

"Vi glæder os til, at vi kan åbne strækningen og indvie den nye flotte station, men jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at arbejdet med det gamle sikringsanlæg betyder, at der til en start ikke kører helt så mange tog, som vi havde ønsket," siger Klaus S. Jørgensen. 

 

Ændringerne mellem Ringsted og Næstved vil vare, indtil ombygningen af sikringsanlægget er afsluttet omkring påsken 2021. 

 

Læs mere om Ringsted-Femern-banen