Kong Frederik IX's bro

Kong Frederik den IX’s bro over Guldborg Sund på Nykøbing Falster er en klapbro, hvor der kører biler og tog. Hidtil har der kun været ét jernbanespor, men netop nu udvider Banedanmark broen, så der bliver plads til et ekstra spor. 

Ringsted-Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter og bliver en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa. Her er Kong Frederik IX's Bro et vigtigt led.

Jernbanen mellem Ringsted og Femern Bælt-tunnelen skal være dobbeltsporet for at kunne håndtere al den togtrafik, man forventer kommer i fremtiden. Derfor udvider vi broen, så der bliver plads til et ekstra jernbanespor. 

Om broen

Den nye jernbanebro er en betonbro med en klap i stål ligesom den nuværende bro, som er fra 1962. Bropillerne er blevet boret og støbt ude på bunden af Guldborg Sund, mens brodækket er støbt her på byggepladsen.

Broklappen er fremstillet i stål på fabrik i Rødekro og er sejlet hertil på pram for at blive løftet på plads. Broklap og brodækkene er løftet på plads med pram på Guldborg Sund, hvor hvert element løftes på plads fra flåde på vandet.

Når broen er færdig, bliver der anlagt et nyt jernbanespor på broen, der også elektrificeres, så den bliver klar til fremtiden klimavenlige el-tog.  Derudover bygges der også en ny jernbanebro over Prinsholmvej. 

Den nye bro:

  • bliver bygget parallelt med den eksisterende bro. 
  • får en elektrificeret klap, så broen kan åbnes for sejlere og skibe. 
  • er en del af den dobbeltsporede strækning fra Ringsted til Femern tunnelen
  • bliver færdig med spor og broklap i 2025-2026. El og signalsystem bliver færdigt i 2028, så det hele er klar til åbningen af Femern Bælt-tunnelen i løbet af 2029.  
Når banen er i drift, bliver det muligt at køre med klimavenlige el-tog fra København over Falster til Lolland og videre sydpå til Tyskland og resten af Europa - til gavn for både klima, trængsel og mobilitet.

Event

Den eksisterende jernbaneklapbro mellem Lolland og Falster

Kom til 'Åben byggeplads' 20. september

Vi fejrer, at den nye broklap ankommer til byggeriet og bliver forenet med den gamle bro ude på Guldborg Sund – og du er inviteret med.

Se invitationen

Billeder fra projektet

300 meter
bro forbinder Falster og Lolland.
1962
er året, hvor broen oprindeligt blev indviet.
100 tons
vejer den nye broklap.

Nyheder om projektet