Kong Frederik IX's bro

Ringsted-Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter og bliver en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa. Her er Kong Frederik IX's Bro et vigtigt led.
Jernbanen mellem Ringsted og Femern Bælt-tunnelen skal være dobbeltsporet for at kunne håndtere al den togtrafik, man forventer kommer i fremtiden. Derfor udvider vi broen, så der bliver plads til et ekstra jernbanespor.
Om broen
Den nye jernbanebro er en betonbro med en klap i stål ligesom den nuværende bro, som er fra 1962. Bropillerne er blevet boret og støbt ude på bunden af Guldborg Sund, mens brodækket er støbt her på byggepladsen.
Broklappen er fremstillet i stål på fabrik i Rødekro og er sejlet hertil på pram for at blive løftet på plads. Broklap og brodækkene er løftet på plads med pram på Guldborg Sund, hvor hvert element løftes på plads fra flåde på vandet.
Når broen er færdig, bliver der anlagt et nyt jernbanespor på broen, der også elektrificeres, så den bliver klar til fremtiden klimavenlige el-tog. Derudover bygges der også en ny jernbanebro over Prinsholmvej.
Den nye bro:
- bliver bygget parallelt med den eksisterende bro.
- får en elektrificeret klap, så broen kan åbnes for sejlere og skibe.
- er en del af den dobbeltsporede strækning fra Ringsted til Femern tunnelen
- bliver færdig med spor og broklap i 2025-2026. El og signalsystem bliver færdigt i 2028, så det hele er klar til åbningen af Femern Bælt-tunnelen i løbet af 2029.
Kom til 'Åben byggeplads' 20. september
Vi fejrer, at den nye broklap ankommer til byggeriet og bliver forenet med den gamle bro ude på Guldborg Sund – og du er inviteret med.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund
Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.

22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane
Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.

De mere end 100 broer, der skal bygges om
Vi bygger broer og renoverer de gamle. Se hvilke her, og bliv klogere på Banedanmarks arbejde med broerne i Danmark.