Næste skridt på vejen mod en ny jernbane til Europa

Banedanmark går nu i gang med anden og sidste fase af arbejdet med den nye Ringsted-Femern-bane. I de seneste år er den vigtige strækning mellem Ringsted og Nykøbing Falster moderniseret og opgraderet med blandt andet nye skinner og nye stationer. Som en del af Ringsted-Femern-projektet er hele den første strækning mellem Ringsted og Nykøbing Falster blevet opgraderet med nyt dobbeltspor, kurveudretninger og flere nye stationer. Derudover er banen mellem Ringsted og Næstved nu elektrificeret, mens der også er installeret nye digitale signaler mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster.

”Vi er kommet et stort skridt nærmere en ny og klimavenlig jernbane til gavn for både passagerer og naboer langs banen. Vores arbejde med at sætte strøm til banen betyder, at passagerer mellem Ringsted og Næstved allerede nu kan have fornøjelsen af at køre med eltog, der støjer mindre og udleder mindre CO2,” siger projektdirektør for Elektrificeringsprogrammet i Banedanmark Jette Aagaard.

Moderne og digital bane til Falster

Som en del af den politiske infrastrukturaftale blev det besluttet at fremrykke anden fase af Ringsted-Femern-projektet fra 2023 til 2022.

Det betyder, at Banedanmark netop nu er i gang med de forberedende arbejder på Lolland. Her skal der frem mod 2029 ligeledes bygges en moderne, dobbeltsporet jernbane samt en helt ny station nordøst for Rødbyhavn ved Holeby.

Derudover skal der bygges en ny klapbro syd for Kong Frederik IX’s bro i Nykøbing Falster, som kan bære et nyt jernbanespor.

Ringsted Femern-banen er finansieret af A/S Femern Landanlæg og medfinansieret af Den Europæiske Union.

Læs mere om Ringsted Femern banen på Banedanmarks hjemmeside:

Ringsted-Femern Banen | Banedanmark