Aktiviteter langs sporet på Lolland

I årene frem mod åbningen af Femern Bælt-forbindelsen opgraderer og moderniserer Banedanmark jernbanen mellem Ringsted og Holeby, så den er klar til den nye trafikkorridor til Tyskland. Opgraderingen af den 120 km lange strækning sikrer, at jernbanen får en større kapacitet i fremtiden og giver samtidig pendlere og passagerer på Sydsjælland og Lolland-Falster en moderne og klimavenlig jernbane.

Forud for moderniseringen og opgraderingen til dobbeltspor samt elektrificering af banen er det nødvendigt at rydde strækningen fra Nykøbing F til syd for Holeby for bevoksning langs sporet. Vi rydder bevoksningen ned til en højde lige over jorden i en afstand på 10 meter på begge sider af banen.

Hvornår arbejder vi?

Vi udfører rydning i perioden fra 1. september 2021 og frem til udgangen af marts 2022, hvor vi er uden for fuglenes yngletid. Rydningen foregår på hverdage i tidsrummet mellem kl. 07:00 til 18:00. Vi rydder udelukkende bevoksning på Banedanmarks egne arealer.

Rydningen kommer til at foregå i tre etaper:

1. september - 31. oktober 2021:  Afgrænsede områder med flagermustræer på strækningen ryddes
1. november 2021 - 14. januar 2022:: Banestrækningen i Guldborgsund Kommune ryddes
17. januar 2022 - 31. marts 2022: Banestrækningen i Lollands Kommune ryddes

Hvad betyder det for naboerne?

Vi udfører rydningen fra siden af banen med traditionelt skovningsudstyr. Som nabo må du påregne en del arbejdsstøj, når vi rydder bevoksningen ud for din grund. Arbejdet flytter sig hurtigt fremad, hvilket betyder, at perioden med direkte støj tæt på den enkelte bolig vil være forholdsvis kort.
Banedanmark beklager eventuelle gener for naboerne.

Yderligere information

Har du spørgsmål i forbindelse med anlægsarbejdet på Ringsted-Femern Banen, kan du skrive til femern@bane.dk. Ved akutte udfordringer uden for almindelig arbejdstid kan du kontakte vores vagttelefon på telefonnr. 9139 9866.