Nabo til banen

Find spørgsmål og svar

Som nabo til banen kan der opstå mange spørgsmål, som du gerne vil have afklaret. Find typiske spørgsmål og svar her på siden.

Det kan være, du konstaterer affald på banen, eller at du hører en ny lyd fra skinnerne. Måske er du i tvivl om, hvad du må gøre, når du skal bygge nyt på din grund, eller buskadset udenfor din have vokser lige lovlig vildt.

På siderne her kan du få svar på det meste, men er der noget, du ikke kan finde, er du naturligvis velkommen til at kontakte os.

Aktuelt

Find information relevant for dig, som er for nabo til banen

Uvedkommende må ikke opholde sig eller færdes på banens areal.

Du må heller ikke benytte banens areal til oplagsplads for kompost eller andet affald. Vores medarbejdere skal kunne færdes frit på området og benytte det som flugtvej.

Affald langs banestrækninger kan stamme fra naboer, togrejsende, veje og andre tilstødende arealer. Det samler sig blot i beplantningen. Vi anmoder derfor om, at alle viser hensyn og anbringer affald i de dertil indrettede beholdere.
Som hovedregel kan Banedanmark ikke give naboer tilladelse til en tilslutning til grøfter langs banen.

Banedanmarks grøfter skal primært sikre afvanding af banen og er alene dimensioneret til dette.

Med de senere års øgede nedbør er presset på banegrøfterne vokset. De er derfor ikke i stand til at bortlede yderligere vandmængder. 

Vær opmærksom på, at du som grundejer er forpligtet til at sikre afvandingen nedstrøms. Det siger Vandløbsloven, som du kan finde på retsinformation.dk. Der må ikke forekomme opstuvninger af vandet, fordi det kan ødelægge dæmningen og sporet og i værste fald føre til afsporing af toget.

Det er ikke tilladt at tilslutte sig banegrøften på eget initiativ, hvis du har spørgsmål vedrørende afvanding kan du kontakte din kommune eller banedanmark. 

vi oprenser vores grøfter, når afvandingen ikke fungerer optimalt. Konstaterer du, at der er problemer, så er du velkommen til at kontakte os.
Beplantning langs jernbanen må ikke genere togdriften eller vedligeholdelsen. Der skal derfor være et fritrum omkring banen, så der er fri sigtbarhed til signalerne, og så mandskab kan færdes uden for sikkerhedsafstanden. Hvis der er kørestrømsanlæg, skal der også være et fritrum omkring dette. Læs mere om hvad du som borger har pligt til, og hvad dine rettigheder er i forhold til beplatning nær banen.
I Lov om jernbane står, at det ikke er tilladt, at lade dyr opholde sig på banens arealer, som netop ikke er offentlige.
Er man ejer af dyr som opholder sig tæt på jernbanen, skal man altid sørge for at holde sine dyr forsvarligt tøjret eller hegnet på egen grund. 

Hvis dyret forvolder skade på anden mands dyr, hegn, jordbund eller afgrøder skal dyrets ejer erstatte skaden.

Dette kan man læse mere om i Lov om mark- og vejfred på retsinformation.dk
Den vilde natur, der også omfatter de vilde dyr, er normalt ikke noget man som grundejer er ansvarlig for. Banedanmark får adskillige henvendelser, hvor naboer til jernbanen føler sig generet af vilde dyr. Det drejer sig om alt, lige fra myrer til ræve, som krydser skel, eller råger der larmer, så man ikke kan nyde en kop kaffe i ro og mag i sin have.

I Banedanmarks politik om skadedyr, kan du læse om, hvad vi gør og ikke gør, når de vilde dyr generer dig. 
Hvis du oplever støjgener fra jernbanen og ønsker at komme i dialog med Banedanmark, bedes du benytte vores støjformular. Læs mere og find formularen.

Benytter du en usikret overkørsel, er det dit ansvar at sørge for, at sporet er frit ved passage og det er din pligt at sørge for at lukke leddet igen, så snart du har passeret anlægget.

Hvis du opdager mangler ved anlægget, skal du kontakte Banedanmark.

Du kan kontakte os på tlf. 8234 0000.

Find projekter nær dig

Svejsning i mørket

Nabo til baneprojekter

Læs mere om Banedanmarks baneprojekter rundt i landet

Læs om alle baneprojekterne

Seneste nyt fra baneprojekterne

18.06.2024
En overkørsel i Knabstrup får nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse til udrulning af nyt signalsystem.

Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg

17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

04.06.2024
Sporfornyelsesmaskine fornyer spor

Sidste etape af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør

Nu begynder sidste del af arbejdet med at forny sporene på en af landets travleste togstrækninger - Slagelse og Korsør.

14.05.2024
Balise

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark

Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

21.03.2024
Grøn bane

Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland

Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.

06.03.2024
Arbejdet på Kong Frederik IX's bro set gennem et rør

Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet

Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.

26.02.2024
Ny fordelingsstation i Marslev

Fyn sikrer strøm til fremtidens grønne bane

Banedanmark har taget en ny fordelingsstation i Marslev på Fyn i brug. Den skal i fremtiden levere strøm til klimavenlige eltog.

30.01.2024
Mette Koch Sonnenborg

Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter

Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.

11.12.2023
""

Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg

I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.

06.11.2023
Kabeltræk

De hænger køretråd op, mens du sover

Efterår 2023: Status på Banedanmarks arbejder med at elektrificere jernbanen mellem Fredericia og Aalborg.

06.11.2023

Et år med høj spænding

For projektleder Hanna Adulovic bliver elektrificeringen af Aarhus-Aalborg en kæmpe milepæl.

23.10.2023

Kom med på byggepladsen

Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet.

01.09.2023
Skærver på Lolland

120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern

På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.

31.07.2023
Sporarbejde

Travl uge i sporet efterlader banen i bedre form

Fra i dag er togtrafikken mellem Slagelse og Fredericia genoptaget efter en travl uge i sporet.

17.05.2023
S-tog ved Dybbølsbro

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

17.05.2023
Råstofgrav

Lokale råstofgrave sparer millioner af kilometer i lastbil

Banedanmark har etableret 13 lokale råstofgrave på Lolland. Det giver en række gevinster.

30.04.2023

Banedanmark planter ny klimaskov i Næstved Kommune

Tusindvis af træer bliver plantet som erstatning for den natur, der er blevet fjernet på Ringsted-Femern.

25.04.2023
 ""

Banedanmark forbereder elektrificering mellem Vejle og Skanderborg

Arbejderne betyder, at togdriften indstilles på strækningen mellem Vejle og Skanderborg Station fra 1.-8. maj.

30.03.2023
Ny fordelingsstation i Marslev

Fyn sikrer strøm til fremtidens grønne bane

Den grønne omstilling af jernbanen er godt i gang, og derfor har Banedanmark bygget en fordelingsstation i Marslev på Fyn. Den skal levere strøm til fremtidens klimavenlige eltog.

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

27.02.2023
S-tog nær Dybbølsbro Station

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

16.01.2023
The Ringsted-Fehmarn Line north of Næstved

Fuldt tryk på Ringsted-Femern Banen 2023

I år går Banedanmark i gang med endnu flere arbejder på Lolland. Den 25. januar og 1. februar holdes der infomøder. Læs hvor.

13.12.2022
Samtlige tog skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane

I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

26.09.2022
S-tog ved Dybbølsbro

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem

Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.

03.06.2022
Sporarbejde

Den sjællandske Vestbane får et ansigtsløft

Banedanmark fornyer sporene flere steder mellem København og Ringsted denne sommer.

10.05.2022

Sydhavnen sætter strøm til fremtidens grønne bane

I Sydhavnen i København har Banedanmark bygget en helt ny fordelingsstation, der skal levere strøm til klimavenlige eltog.

06.05.2022
 ""

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem

I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

28.04.2022

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer

Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.

01.04.2022
Ramning om natten

Nu bankes fundament til klimavenlig bane på plads mellem Fredericia og Aarhus

Elektrificering: I april går Banedanmark i gang med at etablere betonfundamenter mellem Fredericia og Aarhus.

31.03.2022
Nørre Alslev Station - september 2021

Næste skridt på vejen mod en ny jernbane til Europa

Banedanmark skal i gang med anden og sidste fase af arbejdet på Ringsted-Femern-banen

31.03.2022
Sporarbejde.

Banen mellem Holbæk og Kalundborg skal gøres klar til eltog

Banedanmark begynder i april arbejdet med at klargøre strækningen Holbæk-Kalundborg til fremtidens klimavenlige eltog.

25.03.2022

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen

Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.

03.02.2022
Roskilde-Holbæk påske 2020

Banedanmark sænker sporene under Silkeborgvej

Banedanmark sænker sporene under Silkeborgvejbroen i perioden februar-juni 2022.
Infomøde 10/2.