Om fjernbanens nye signalsystem
Banedanmark er i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS (European Railway Traffic Management System). Det skal erstatte jernbanens gamle signalanlæg, der giver forsinkelser for togtrafikken. ERTMS er et moderne it-baseret system til fjernbanen, hvor al datakommunikation mellem sikkerhedssystemer og tog foregår via radio. Med det nye system, skal der ikke længere være fysiske signaler langs sporene, som vi kan se dem i dag. I stedet vises signalerne direkte til lokomotivføreren på en skærm i togets førerrum.
ERTMS er et fælleseuropæisk standardsystem for jernbaner. Det giver mulighed for at køre grænseoverskridende trafik, og vil løbende komme til at erstatte de nationale signalsystemer rundt om i Europa.
En totaludskiftning af jernbanens gamle signalsystemer til et moderne signalsystem betyder langt mindre udstyr langs banen. Det betyder, at antallet af fejl vil falde markant og at op mod 80 % af de signalfejl der er på banen i dag, vil forsvinde og dermed give flere tog til tiden.
Samtidig skal der ikke længere bruges penge til at drive og vedligeholde de flere tusinde fysiske signaler på fjernbanen. Derudover giver det mulighed for at køre flere tog og med højere hastighed på visse strækninger på fjernbanen.
Frem mod 2033 udruller Banedanmark den nye signalsystem på fjernbanen
- strækning for strækning. Planen er opdateret i oktober 2024.
Nyt fælles europæisk signalsystem
Fjernbanens nye signalsystem, European Railway Traffic Management System (ERTMS), er en fælles europæisk standard for signalsystemer til jernbaner, der består af togkontrolsystemet ETCS og radiosystemet GSM-R. På den danske fjernbane baseres det nye system på det såkaldte ERTMS-niveau 2.
Mange lande i Europa anvender allerede i dag ERTMS på enten niveau 1 eller 2 på flere strækninger. Samtidig er en række lande i gang med at etablere og tage systemet i brug på flere strækninger.
Med ERTMS-niveau 2 foregår al datakommunikation mellem signalsystemet og togene via digital GSM-R radio. Kommunikationen foregår mellem et radioblokcenter og togenes ETCS-computer. GSM-R radio bruges også som togradio f.eks. til talekommunikation mellem lokomotivfører og fjernstyringsmedarbejder.
Togtrafikken kan lettere krydse grænser
Med det fælles europæiske ERTMS bliver det fremover muligt at styre samme tog gennem flere lande uden særskilte togkontrol- og radiosystemer. I dag skal tog være rustet med de enkelte landes nationale tog-kontrolsystemer og radiosystemer for at kunne køre i flere lande. For eksempel har Thalys-togene, der i dag kører mellem Paris og Köln seks forskellige togkontrolsystemer. Det vil ikke længere være nødvendigt efter udskiftningen til ERTMS, da ERTMS er et europæisk standardsystem, der efterhånden vil erstatte de nationale togkontrolsystemer.
Overgang mellem gammelt og nyt signalsystem
Hele den danske fjernbane skal udstyres med nyt signalsystem, strækning for strækning. Det betyder, at der kommer en periode, hvor mange tog skal kunne køre fra strækninger med gammelt signalsystem over på strækninger med ny signalteknologi.
Derfor har Banedanmark udviklet et oversættelsesmodul, en såkaldt STM (Specific Transmission Module). Modulet tilsluttes et ERTMS-udrustet tog, og gør det muligt for toget også at køre på informationerne fra det nuværende danske sikkerhedssystem ATC. Modulet oversætter så at sige informationerne fra strækningens danske ATC til togets ERTMS udrustning.
Metoden skal også bruges i Øresundstogene, som skal kunne køre på både danske og svenske systemer. Her udstyres togene med ERTMS og både dansk og svensk STM. Når et dansk tog kører i Danmark vil dansk STM oversætte den danske ATC til togets ERTMS. Når toget så krydser ind i Sverige vil svensk STM på samme måde oversætte den svenske ATC til togets ERTMS.
Om fjernbanens nye signalsystem
Banedanmark er i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS (European Railway Traffic Management System). Det skal erstatte jernbanens gamle signalanlæg, der giver forsinkelser for togtrafikken. ERTMS er et moderne it-baseret system til fjernbanen, hvor al datakommunikation mellem sikkerhedssystemer og tog foregår via radio. Med det nye system, skal der ikke længere være fysiske signaler langs sporene, som vi kan se dem i dag. I stedet vises signalerne direkte til lokomotivføreren på en skærm i togets førerrum.
ERTMS er et fælleseuropæisk standardsystem for jernbaner. Det giver mulighed for at køre grænseoverskridende trafik, og vil løbende komme til at erstatte de nationale signalsystemer rundt om i Europa.
En totaludskiftning af jernbanens gamle signalsystemer til et moderne signalsystem betyder langt mindre udstyr langs banen. Det betyder, at antallet af fejl vil falde markant og at op mod 80 % af de signalfejl der er på banen i dag, vil forsvinde og dermed give flere tog til tiden.
Samtidig skal der ikke længere bruges penge til at drive og vedligeholde de flere tusinde fysiske signaler på fjernbanen. Derudover giver det mulighed for at køre flere tog og med højere hastighed på visse strækninger på fjernbanen.
Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem
Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.
Læs om overgangenNyt udstyr i sporet
For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.
Læs om udstyret i sporetNyt udstyr i togene
Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.
Læs om udstyret i togeneBanedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).
Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023
I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.
Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed
Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.
Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane
I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.
Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.
To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem
I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.
Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer
Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.
Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.
S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring
Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.
Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt
På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.
Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem
Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.
Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet
Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.
Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler
På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang og i god gænge.
Nu står tog nummer 150 klar med nyt signalsystem
Som led i udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem skal alle tog på den danske fjernbane udrustes med nyt, teknisk udstyr.
Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved bliver testet
Et nyt digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem de to sjællandske byer.
Nyt signalsystem på Farum-banen
Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum.
Nyt signalsystem udrullet mellem Langå, Struer og Holstebro
På banen mellem de tre jyske byer er Banedanmark nu færdig med at skifte de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem.
Nye signaler på vej til jernbanen mellem Viborg og Langå
Det nye signalsystem bliver nu rullet ud på femte og sidste etape mellem Langå, Struer og Holstebro.
Her bliver de nye digitale signaler taget i brug i 2021
Udrulningen af nye digitale signalsystemer er i fuld gang på både S-banen og fjernbanen. Her får du et overblik.
Jernbanen mellem Højslev og Viborg får nye signaler
Mellem Langå, Struer og Holstebro er det nye signalsystem i fuld gang med at blive rullet ud.
Nye signaler på vej til jernbanen mellem Vinderup og Højslev
Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang.
Sidste fase i udrulningen af nyt signalsystem mellem Køge og Næstved går i gang
Udrulningen af nye signaler på banen mellem de to sjællandske byer går nu ind i sin afsluttende fase.
Nye signaler på vej til jernbanen mellem Hjerm og Vinderup
Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang, og arbejdet fortsætter nu på strækningens anden etape mellem Hjerm og Vinderup.
Nyt signalsystem sættes i drift på Farumbanen og Ringbanen
Mandag den 25. januar sætter Banedanmark det nye signalsystem i drift på Farumbanen og Ringbanen. Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet på S-banen. I en periode vil det nye signalsystem påvirke togdriften lokalt på de nye strækninger, men herefter vil det nye system give færre signalfejl og en mere stabil togdrift.
Nye signaler til jernbanen mellem Langå, Struer og Holstebro
Ibrugtagningen af det nye signalsystem på den fjerde strækning på Fjernbanen mellem Langå, Struer og Holstebro går nu i gang. Det betyder, at de nye signaler nu kommer helt ind i førerrummet, og Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet i det jyske.