Hvad går projektet ud på?
Som en del af arbejde med at tage det nye signal vi udskifte de gamle vejsignaler, bomme og bomdrev i alle overkørsler på strækningen, så de fungerer sammen med det nye signalsystem. En række overkørsler bliver desuden opgraderet fra advarselsanlæg med klokke og blink til bomanlæg. Derudover skal sporskiftedrevene på ni stationer udskiftes.
Hvornår finder arbejdet sted?
Det nye digitale signalsystem tages i brug i perioden marts-april 2025 og arbejdet foregår i dagtimerne. Vi arbejder både på hverdage og i weekender. Du kan inden længe se en oversigt over, hvor og hvornår vi arbejder, nederst på denne side. Oversigten opdateres løbende.
Hvor foregår arbejdet?
Vi arbejder i alle overkørsler på hele jernbanestrækningen mellem henholdsvis Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. Vi skal desuden arbejde på følgende stationer: Skærbæk, Bredebro, Tønder, Esbjerg, Bramming, Holsted, Vejen, Gredstedbro og Ribe.
Hvorfor er projektet vigtigt?
Udskiftningen er nødvendig, fordi jernbanens analoge signaler er udtjente og langt ud over deres normale levetid. Fejl i de gamle anlæg er desuden den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. Derfor får jernbanen nu et markant teknologisk løft med udrulningen af det nye digitale signalsystem, hvor tog og skinner udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia.
Hvordan påvirker projektet dig som nabo?
Som nabo til de overkørsler og stationer, hvor vi arbejder, vil du kunne opleve støj fra arbejdet og vores maskiner. Vi arbejder både på hverdage og i weekender, men kun i dagtimerne. Det tager typisk 2-4 dage at udskifte signaler og bomme pr. overkørsel, før vi rykker videre på strækningen.
Hvordan påvirker projektet dig som trafikant?
Langt de fleste overkørsler mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder vil være åbne for trafik i én vejbane, mens vi arbejder. Du kan inden længe se en vejledende oversigt over de overkørsler, hvor det desværre er nødvendigt at spærre for al gennemkørsel under arbejdet, nederst på denne side. Der vil blive skiltet omkørsel på stedet, hvis det er nødvendigt at spærre en overkørsel.
Hvordan påvirker projektet dig som togpassager?
Der kan ikke køre tog på strækningerne, mens vi tager det nye signalsystem i brug mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. GoCollective og DSB indsætter togbusser. Du kan finde mere information om togbusser på GoCollective hjemmeside: Planlagte trafikændringer - GoCollective og DSB's hjemmeside: DSB | Find din togrejse og pris. Banedanmark anbefaler desuden, at passagererne planlægger rejsen på Rejseplanen.

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem
Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.
Læs om overgangenNyt udstyr i sporet
For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.
Læs om udstyret i sporet
Nyt udstyr i togene
Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.
Læs om udstyret i togeneBanedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

Nyt signalsystem Holstebro/Herning-Skjern-Esbjerg
Fra midten af maj til midten af juni 2023 tog Banedanmark et nyt, digitalt signalsystem i brug i det vestlige Jylland.

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023
I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed
Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane
I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.
Nyt signalsystem mellem Vigerslev og Ringsted
Banedanmark tog et nyt, digitalt signalsystem mellem Vigerslev i Valby og Ringsted i brug i marts 2023.

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem
I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer
Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.

Nyt signalsystem mellem Holstebro og Vejle samt Herning og Skanderborg
I august 2022 overgik strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg til det nye, digitale signalsystem.

S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring
Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.

Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt
På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.

Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem
Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing F
Banedanmark har udrullet nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing F. Systemet blev taget i brug i december 2021.

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet
Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.

Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler
På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang og i god gænge.

Nu står tog nummer 150 klar med nyt signalsystem
Som led i udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem skal alle tog på den danske fjernbane udrustes med nyt, teknisk udstyr.

Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved
I 2021 tog Banedanmark det nye signalsystem i brug på strækningen Køge-Næstved.

Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved bliver testet
Et nyt digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem de to sjællandske byer.

Nyt signalsystem på Farum-banen
Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum.