-
Hvad gik projektet ud på?
Inden vi kunne tage det nye signalsystem i brug, skulle vi udskifte de gamle vejsignaler, bomme og bomdrev i alle overkørsler på strækningen, så de fungerer sammen med det nye signalsystem. En række overkørsler blev desuden opgraderet fra advarselsanlæg med klokke og blink til bomanlæg. Derudover blev sporskiftedrevene på ni stationer udskiftet.
-
Hvornår fandt arbejdet sted?
Det nye digitale signalsystem blev taget i brug i perioden marts-april 2025. -
Hvor foregik arbejdet?
Vi arbejdede i alle overkørsler på hele jernbanestrækningen mellem henholdsvis Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder og på følgende stationer: Skærbæk, Bredebro, Tønder, Esbjerg, Bramming, Holsted, Vejen, Gredstedbro og Ribe. -
Hvorfor har projektet været vigtigt?
Udskiftningen har været nødvendig, fordi jernbanens analoge signaler er udtjente og langt ud over deres normale levetid. Fejl i de gamle anlæg er desuden den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. Derfor har jernbanen nu fået et markant teknologisk løft med udrulningen af det nye digitale signalsystem, hvor tog og skinner udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia.

Nu er yderligere to jyske jernbaner digitale
De gamle, udtjente signaler mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder er gået på pension.
Jernbanen i Sydvestjylland kører nu på det nye digitale signalsystem.

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem
Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.
Læs om overgangenNyt udstyr i sporet
For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.
Læs om udstyret i sporet
Nyt udstyr i togene
Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.
Læs om udstyret i togene
EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn
Banedanmark har fået tildelt 19,3 millioner euro til at udrulle nyt digitalt signalsystem fra Korsør til Middelfart.

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Allersidste hånd på det nye signalsystem i Syd- og Sønderjylland
Banedanmark er i fuld gang med de sidste installationer til det nye digitale signalsystem ved Tønder og Bramming.

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus
Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem
Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem.

Banedanmark opdaterer signalsystemet i Østdanmark
Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland.