Den digitale S-bane

Siden 2022 har S-banen kørt på det nye digitale signalsystem CBTC. 

Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem. 


I perioden fra 2016 til 2022 blev S-banens gamle analoge signalsystem udskiftet med et nyt, moderne computerstyret signalsystem. Udskiftningen var nødvendig, fordi den gamle analoge signalteknologi var slidt ned og medførte stadig flere forsinkelser.

Det nye digitale signalsystem vil være årsag til færre forsinkelser, give bedre mulighed for at styre trafikken og tillade trafiklederne at reagere hurtigere på hændelser, så der fortsat kan sikres en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen. Det vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget i stedet for bilen, og det er vigtigt for både den grønne omstilling og for at begrænse trængslen. 

Hillerød-Jægersborg (2016) var den første strækning med det nye signalsystem på S-banen. Strækningen blev valgt som den første, fordi strækningens gamle signalsystem var det ældste på S-banen og togkontrolsystemet; såkaldt forenklet HKT, var mere simpelt end på resten af S-banen. 

Kendt teknologi 

Det nye signalsystem er baseret på det såkaldte Communication Based Train Control (CBTC). Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. Der er allerede tilsvarende systemer i drift flere steder i verden herunder New York, Paris, London og Madrid. Så systemet er en kendt og afprøvet teknologi, men er blevet tilpasset danske forhold.

Teknologien i det nye signalsystem har blandt andet betydet, at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder. Lokoføreren får nu signalet direkte ind på en skærm i førerhuset i toget via radiosignaler.  Desuden betyder den nye teknologi, at der er være langt mindre udstyr i og omkring sporene, end der var i den gamle analoge signalteknologi.  

Se kort over udrulningen af det nye digitale signalsystem 2016-2022: Kortet i PDF-format.
Infografik-CBTC

Sådan virker S-banens nye signalsystem

Bliv klogere på den digitale teknologi bag S-banens nye signalsystem, CBTC.

Se grafik
CBTC s-tog

Kompleks overgang til S-banens nye signalsystem

Arbejdet med, at installere og integrere S-banens nye digitale signalsystem, krævede flere års planlægning og forberedelse, før det kunne tages i brug.

Læs om overgangen

Nyheder om det nye digitale signalsystem

18.06.2024
En overkørsel i Knabstrup får nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse til udrulning af nyt signalsystem.

Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg

17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

14.05.2024
Markerboard fra Ny Bane København-Ringsted

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark

Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

03.04.2024
90-års fødselsdag for S-banen

90-årig S-bane er i sit livs form

Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.

17.05.2023
S-tog ved Dybbølsbro

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

27.02.2023
S-tog nær Dybbølsbro Station

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

13.12.2022
Samtlige tog skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane

I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

26.09.2022
S-tog ved Dybbølsbro

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem

Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.

06.05.2022
 ""

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem

I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

28.04.2022

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer

Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.

25.03.2022

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen

Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.

17.01.2022
S-tog kører på banen nær København H

S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring

Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.

14.01.2022
S tog kører forbi perron med skygger af passager der står og venter

Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt

På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.

07.12.2021
Trafiktårnet ved i brugtagning

Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem

Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.

27.08.2021
Test på Ringsted-Femern Banen

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet

Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.

11.08.2021
 ""

Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler

På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang og i god gænge.

11.08.2021
Samtlige tog på fjernbanen skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Nu står tog nummer 150 klar med nyt signalsystem

Som led i udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem skal alle tog på den danske fjernbane udrustes med nyt, teknisk udstyr.

29.04.2021
Tæt på medarbejder der laver sporarbejde

Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved bliver testet

Et nyt digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem de to sjællandske byer.

27.04.2021
S-tog i fart

Nyt signalsystem på Farum-banen

Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum.

15.04.2021
Lokomotivfører kører tog på Thybanen

Nyt signalsystem udrullet mellem Langå, Struer og Holstebro

På banen mellem de tre jyske byer er Banedanmark nu færdig med at skifte de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem.

15.03.2021
Det nye signalsystem i førerhuset

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Viborg og Langå

Det nye signalsystem bliver nu rullet ud på femte og sidste etape mellem Langå, Struer og Holstebro.

10.03.2021
Det nye signalsystem i et Arriva-tog

Her bliver de nye digitale signaler taget i brug i 2021

Udrulningen af nye digitale signalsystemer er i fuld gang på både S-banen og fjernbanen. Her får du et overblik.

01.03.2021
Digitale signaler rykker ind i førerrummet på Thybanen

Jernbanen mellem Højslev og Viborg får nye signaler

Mellem Langå, Struer og Holstebro er det nye signalsystem i fuld gang med at blive rullet ud.

15.02.2021
arriva tog på skinner

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Vinderup og Højslev

Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang.

01.02.2021
Signaler rykker ind i førerrummet

Sidste fase i udrulningen af nyt signalsystem mellem Køge og Næstved går i gang

Udrulningen af nye signaler på banen mellem de to sjællandske byer går nu ind i sin afsluttende fase.

27.01.2021
Billede af signaler

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Hjerm og Vinderup

Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang, og arbejdet fortsætter nu på strækningens anden etape mellem Hjerm og Vinderup.

18.01.2021

Nyt signalsystem sættes i drift på Farumbanen og Ringbanen

Mandag den 25. januar sætter Banedanmark det nye signalsystem i drift på Farumbanen og Ringbanen. Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet på S-banen. I en periode vil det nye signalsystem påvirke togdriften lokalt på de nye strækninger, men herefter vil det nye system give færre signalfejl og en mere stabil togdrift.

18.01.2021
Signaler rykker ind i førerrummet

Nye signaler til jernbanen mellem Langå, Struer og Holstebro

Ibrugtagningen af det nye signalsystem på den fjerde strækning på Fjernbanen mellem Langå, Struer og Holstebro går nu i gang. Det betyder, at de nye signaler nu kommer helt ind i førerrummet, og Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet i det jyske.

09.12.2020

Nyt signalsystem rulles ud på Farumbanen og Ringbanen

I slutningen af januar tages det nye signalsystem i brug på yderligere to strækninger på S-banen. De første tre måneder vil dog være en indkøringsperiode, hvor det nye system skal justeres til.

28.10.2020
Holdet bag installationen af nyt udstyr i Arrivas togflåde.

Digitale signaler i alle Arriva-tog

Banedanmark har denne måned sat punktum for udrustningen af alle Arrivas togsæt med det nye digitale signalsystem.

07.10.2020
Køge Bugt Banen set fra Ølby med Køge Nord Station i baggrunden.

Banedanmark gør klar til nyt signalsystem på Køge Bugt-banen

I perioden oktober 2020 - maj 2021 installerer Banedanmark det nye signalsystem på Køge Bugt Banen.

02.10.2020
Tog gøres klar til det nye signalsystem.

Digitale signaler i førerrummet: Tog nummer 100 står klar

Banedanmark er nået i mål med tog nummer 100, som nu er klar til at køre med det nye signalsystem på fjernbanen.