
I perioden 2021-2022 gennemførte Banedanmark et større fornyelsesprojekt på Danmarks travleste jernbanestrækning mellem København og Høje Taastrup.
Projektet omfattede blandt andet fornyelse af skinner, sveller, sporkasse, sporskifter samt drænarbejder og kørestrømsarbejder.
Sporfornyelserne betyder, at der fremover vil opstå langt færre fejl i både spor og sporskifter. Udover øget komfort og større driftssikkerhed er sporfornyelsesprojekterne også en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som det kommende nye digitale signalsystem giver mulighed for.
København – Høje-Taastrup i tal
- 31 nye sporskifter
- Ca. 4,5 km nye skinner/sveller
- 12 km ny sporkasse
- Ca. 18 km ballastrensning
- Ca. 65.000 m3 nye skærver (ballast)
- Ca. 14 km fornyet drænsystem (afvanding)Kørelednings- og sikringsarbejder

I perioden 2021-2022 gennemførte Banedanmark et større fornyelsesprojekt på Danmarks travleste jernbanestrækning mellem København og Høje Taastrup.
Projektet omfattede blandt andet fornyelse af skinner, sveller, sporkasse, sporskifter samt drænarbejder og kørestrømsarbejder.
Sporfornyelserne betyder, at der fremover vil opstå langt færre fejl i både spor og sporskifter. Udover øget komfort og større driftssikkerhed er sporfornyelsesprojekterne også en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som det kommende nye digitale signalsystem giver mulighed for.
København – Høje-Taastrup i tal
- 31 nye sporskifter
- Ca. 4,5 km nye skinner/sveller
- 12 km ny sporkasse
- Ca. 18 km ballastrensning
- Ca. 65.000 m3 nye skærver (ballast)
- Ca. 14 km fornyet drænsystem (afvanding)Kørelednings- og sikringsarbejder

Fortidsminder udskyder perronfornyelse
Fund fra bronzealderen er dukket op på Banedanmarks byggeplads ved Kvissel Station. For at give tid og plads til de arkæologiske udgravninger ombygger Banedanmark derfor først perronerne til næste år.

EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn
Banedanmark har fået tildelt 19,3 millioner euro til at udrulle nyt digitalt signalsystem fra Korsør til Middelfart.

Banedanmarks Anlægsplan
Se Banedanmarks aktiviteter i Anlægsplan 2035. Planen er opdateret i juli 2025.

Sporfornyelse påvirker trafikken på travl strækning
Banedanmark fornyer sporene mellem Høje Taastrup og Roskilde, og det kan desværre mærkes på den travle strækning.