Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.
I perioden fra 2016 til 2022 blev S-banens gamle analoge signalsystem udskiftet med et nyt, moderne computerstyret signalsystem. Udskiftningen var nødvendig, fordi den gamle analoge signalteknologi var slidt ned og medførte stadig flere forsinkelser.
Det nye digitale signalsystem vil være årsag til færre forsinkelser, give bedre mulighed for at styre trafikken og tillade trafiklederne at reagere hurtigere på hændelser, så der fortsat kan sikres en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen. Det vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget i stedet for bilen, og det er vigtigt for både den grønne omstilling og for at begrænse trængslen.
Hillerød-Jægersborg (2016) var den første strækning med det nye signalsystem på S-banen. Strækningen blev valgt som den første, fordi strækningens gamle signalsystem var det ældste på S-banen og togkontrolsystemet; såkaldt forenklet HKT, var mere simpelt end på resten af S-banen.
Kendt teknologi
Det nye signalsystem er baseret på det såkaldte Communication Based Train Control (CBTC). Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. Der er allerede tilsvarende systemer i drift flere steder i verden herunder New York, Paris, London og Madrid. Så systemet er en kendt og afprøvet teknologi, men er blevet tilpasset danske forhold.
Teknologien i det nye signalsystem har blandt andet betydet, at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder. Lokoføreren får nu signalet direkte ind på en skærm i førerhuset i toget via radiosignaler. Desuden betyder den nye teknologi, at der er være langt mindre udstyr i og omkring sporene, end der var i den gamle analoge signalteknologi.
Se kort over udrulningen af det nye digitale signalsystem 2016-2022: Kortet i PDF-format.
Sådan virker S-banens nye signalsystem
Bliv klogere på den digitale teknologi bag S-banens nye signalsystem, CBTC.
Se grafikKompleks overgang til S-banens nye signalsystem
Arbejdet med, at installere og integrere S-banens nye digitale signalsystem, krævede flere års planlægning og forberedelse, før det kunne tages i brug.
Læs om overgangenBanedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).
Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023
I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.
Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed
Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.
Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane
I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.
Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.
To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem
I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.
Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer
Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.
Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.
S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring
Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.
Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt
På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.
Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem
Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.
Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet
Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.
Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler
På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang og i god gænge.
Nu står tog nummer 150 klar med nyt signalsystem
Som led i udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem skal alle tog på den danske fjernbane udrustes med nyt, teknisk udstyr.
Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved bliver testet
Et nyt digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem de to sjællandske byer.
Nyt signalsystem på Farum-banen
Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum.
Nyt signalsystem udrullet mellem Langå, Struer og Holstebro
På banen mellem de tre jyske byer er Banedanmark nu færdig med at skifte de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem.
Nye signaler på vej til jernbanen mellem Viborg og Langå
Det nye signalsystem bliver nu rullet ud på femte og sidste etape mellem Langå, Struer og Holstebro.
Her bliver de nye digitale signaler taget i brug i 2021
Udrulningen af nye digitale signalsystemer er i fuld gang på både S-banen og fjernbanen. Her får du et overblik.
Jernbanen mellem Højslev og Viborg får nye signaler
Mellem Langå, Struer og Holstebro er det nye signalsystem i fuld gang med at blive rullet ud.
Nye signaler på vej til jernbanen mellem Vinderup og Højslev
Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang.