Nu er jernbanen mellem København og Ringsted klar til hurtigere tog
![](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Goegler-Martin-i-M4.jpg?h=1080&w=1920&la=da&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=CF4C0F1D5C435D648115A509984531B0)
Jernbanen mellem København og Ringsted via Køge Nord er klar til tog, der kan køre 200 km/t.
Da den nye bane København-Ringsted blev indviet i juni 2019, var det med en strækningshastighed på 180 km/t – med mulighed for at hæve hastigheden på et senere tidspunkt. Nu er begrænsningerne for at holde hastigheden på de 180 km/t ophævet, og banen står nu klar til at lade tog køre 200 km/t. Der vil dog gå noget tid, før et større antal tog, der kan køre hurtigere end 180 km/t, kommer til at udnytte muligheden for at sætte farten op. I første omgang er det nogle få tyske tog til Hamburg, der kører den maksimalt tilladte hastighed.
Banen mellem København og Ringsted opfylder alle de krav til spor, kørestrøm og signalsystem - og vedligehold af disse - der er nødvendige for at hæve hastigheden.
Siden åbningen af Den nye bane København-Ringsted har vedligeholdet været tilpasset til hastighederne på maksimalt 180 km/t. For at banen kan lade tog køre 200 km/t, har Banedanmark opfyldt 29 forskellige krav. Disse krav er nu på plads og godkendt, så hastigheden kan hæves til 200 km/t.
Dermed står banen nu klar, når DSB til efteråret har de første tog klar, der kan køre 200 km/t.
”I første omgang giver det bedre mulighed for at indhente forsinkelser, når togene har mulighed for at køre 200 km/t. Det styrker stabiliteten og giver passagererne flere tog til tiden. På sigt vil der også være mulighed for at skære en smule af rejsetiden,” siger Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark.
Den højere hastighed er gældende fra Avedøre til Ringsted med undtagelse af enderne og en mindre strækning omkring Køge Nord, hvor hastigheden fastholdes på 180 km/t.
Om jernbanen København-Ringsted:
- Den dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted er 60 kilometer lang
- Banen følger på næsten hele strækningen Køge Bugt Motorvejen
- Den karakteristiske Køge Nord Station er eneste station på strækningen. Her er der mulighed for at skifte til S-tog og mulighed for at parkere.
- Jernbanen blev indviet den 31. maj 2019
- Se Den nye bane København-Ringsted fra luften
![Sporfornyelsesmaskine](/-/media/Sporfornyelse_Slagelse_Korsoer_2024.jpeg?h=2016&iar=0&w=3024&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=A78913A1F3E352C4A976DC0BCB21D417)
Højsæson for fornyelse af jernbanen
I de kommende måneder gennemfører Banedanmark en række vigtige fornyelses- og opgraderingsprojekter på jernbanestrækninger i hele landet. Projekterne er et vigtig skridt på vejen mod fremtidens grønne og attraktive jernbane.
![Sporombygningstog](/-/media/Bane/Presse_og_talspersoner/Sporfornyelse-kebo.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=38AC01D68E5A93A8F423B0D5006D15F1)
Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
![Sporfornyelsesmaskine fornyer spor](/-/media/Bane/_P8A0452aaaaaaa-_2_.jpg?h=3840&iar=0&w=5760&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=204254B2AA2AEF42EB0E1D68E446FDB6)
Sidste etape af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør
Nu begynder sidste del af arbejdet med at forny sporene på en af landets travleste togstrækninger - Slagelse og Korsør.