Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning

Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.

Banedanmark kan nu sætte flueben ved sommerens arbejde med at forny sporene mellem Slagelse og Korsør, som fremover betyder mere stabil togdrift.

Afslutningen af Slagelse-Korsør projektet betyder samtidig, at Banedanmark rykker videre på hovedstrækningen for at forny og hastighedsopgradere sporene mellem Roskilde og Ringsted.

Fornyelsen består blandt andet i at udskifte 29 kilometer skinner og sveller, justere 30,5 kilometer spor og rense og udskifte millioner af skærver, som er en vigtig del af jernbanens fundament.

Samtidig bliver sporet gjort klar til højere hastigheder, så togene i fremtiden kan køre op til 200 kilometer i timen.

”Nu genoptager vi sidste års arbejder mellem Roskilde og Ringsted. Fornyelsen er nødvendig for, at passagererne kan blive ved med rejse på strækningen mange år frem. Når sporene har fået en kærlig hånd, vil passagererne opleve færre fejl i både spor og sporskifter. Samtidig er en fornyet jernbane i god form vigtig for, at passagerne kan få fuldt udbytte af fremtidens eltog og det nye digitale signalsystem, hvor togene kan køre hurtigere og tættere,” siger anlægschef Martin Haselbach.

Reduceret togdrift frem til december
Banedanmark arbejder på strækningen fra slut august og frem til medio december, hvor togtrafikken vil være påvirket i perioder.

”Vi arbejder i ét spor ad gangen, så der kan køre tog i det andet. Selvom vi tager nattetimerne i brug, kan arbejdet til tider genere pendlere og andre rejsende på strækningen, og derfor anbefaler vi altid, at man som rejsende planlægger sin rejse i god tid,” siger Martin Haselbach.

Også DSB opfordrer de rejsende til at holde sig løbende orienteret på de trafikale ændringer.

”Vi anbefaler kunderne at benytte Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne. Og så har vi oprettet en hjemmeside, hvor kunderne kan danne sig et overblik over ændringerne i hele perioden,” siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov.

Læs mere om arbejdet med at forny jernbanen på Banedanmarks hjemmeside.