Oddesundbroen får nye jernbanespor
![](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Pressemeddelelser-billeder/Oddesund1.jpg?h=1080&w=1920&la=da&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=E551EAF5C9A385F0B6F21D1C616E96DB)
Som led i et større fornyelses- og vedligeholdelsesprojekt skal Oddesundbroens gamle jernbanespor denne sommer skiftes ud med nye spor. Arbejdet betyder, at der ikke kan køre tog over broen i en periode fra begyndelsen af maj til slutningen af september.
Når man er en 84-årig gammel bro, så er det vigtigt, at der bliver passet godt på én, så man fortsat kan udfylde sin opgave som vigtigt forbindelsesled i Vestjylland.
Derfor gennemfører Banedanmark i disse år et større fornyelses- og vedligeholdelsesprojekt på Oddesundbroen, så den kan holde mange år endnu. Områdechef i Banedanmark Lars Blædel Riemann siger:
”Oddesundbroen er en vigtig regional hovedfærdselsåre, og derfor gennemfører Banedanmark i disse år et omfattende vedligeholdelsesprojekt på den gamle bro, så trafikanter i Vestjylland kan have glæde af broen mange år ud i fremtiden."
I de seneste år er broklappen og de to første buefag blevet afrenset og vedligeholdt. Og i år er turen så kommet til de gamle jernbanespor, der skal igennem en større fornyelse.
Kompleks operation
Arbejdet står på i perioden fra maj til september og er en større operation. Lars Blædel Riemann siger:
”Først fjernes de gamle nedslidte jernbanespor fuldstændigt, så der bliver adgang til selve brokonstruktionen, der afrenses, og får ny overfladebehandling. Når dette arbejde er færdigt, så begynder det egentlige arbejde med at anlægge et helt nyt jernbanespor hen over broen. Det nye jernbanespor ventes at have en levetid på ca. 50 år.”
Arbejdet påvirker togtrafikken
Mens arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanesporet på Oddesundbroen står på, kan der ikke køre tog på strækningen. Derfor indsætter Arriva togbusser på Thybanen i perioden fra d. 1. maj til d. 26. september 2022. Therese Christensen, Kommerciel chef i Arriva siger:
”Arrivas passagerer på Thybanen skal desværre undvære toget i en længere periode. Men Arriva indsætter togbusser som erstatning for alle de tog, der aflyses i perioden, imens arbejdet på Oddesundbroen er i gang. Man kan orientere sig om togbusserne på Arrivas hjemmeside, arriva.dk, og har man spørgsmål, er man selvfølgelig altid velkommen til at kontakte Arrivas Kundeservice, som kan hjælpe med svar og vejledning”.
Arriva og Banedanmark anbefaler desuden passagererne at planlægge rejsen på Rejseplanen.dk, der vil være opdateret med alle ændringer.
Almindelig vejtrafik hen over broen bliver ikke påvirket af arbejdet. Der vil dog være enkelte perioder om natten, hvor brede særtransporter ikke vil kunne passere broen.
Fornyelsesprojektet omfatter desuden arbejder på broklappen, og det bliver derfor nødvendigt at indføre restriktioner for skibsfarten i perioder, hvor det ikke er muligt at gennemføre klapåbninger. Restriktioner for skibsfarten godkendes af Søfartsstyrelsen og offentliggøres i Efterretninger for Søfarende.
Fakta
- Oddesundbroen åbnede for trafik i 1938.
- Broen er 472 m lang, og hver enkelt af de tre buefag er 70 m. Broen er en klapbro, og klapfaget spænder over en 30 m bred sejlrende.
- Vedligeholdelsesarbejderne på Oddesundbroen er en kontinuerlig proces. Broklappen blev malet i 2017, de to første buer blev malet i 2020 og 2021 og den sidste skal males i 2023.
- I 2022 males brokonstruktionen under sporene i forbindelse med, at broens gamle spor fornyes.
- Malingen beskytter broens stålkonstruktioner og forventes at holde i 25-40 år.
- Det nye jernbanespor har en forventet levetid på ca. 50 år.
![Spor Københavns Hovedbanegård](/-/media/Oversigt-fra-CNB-mod-Hovedbanen-2-_-Jesper-Blaesild_small.jpg?h=1666&iar=0&w=2500&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=F537ED7415DEB9C15C4403742B76A607)
Kompleks planlægning bag sæsonens sporarbejder
Sæsonens sporarbejder er i fuld gang. Forud er gået en kompleks planlægning for at Banedanmark og entreprenørerne kan arbejde i sporet. Det kræver nemlig mange måneders forberedelse at få sporarbejder og køreplaner til at spille sammen, så togtrafikken og passagererne påvirkes mindst muligt.
![Sporfornyelsesmaskine](/-/media/Sporfornyelse_Slagelse_Korsoer_2024.jpeg?h=2016&iar=0&w=3024&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=A78913A1F3E352C4A976DC0BCB21D417)
Højsæson for fornyelse af jernbanen
I de kommende måneder gennemfører Banedanmark en række vigtige fornyelses- og opgraderingsprojekter på jernbanestrækninger i hele landet. Projekterne er et vigtig skridt på vejen mod fremtidens grønne og attraktive jernbane.
![Sporombygningstog](/-/media/Bane/Presse_og_talspersoner/Sporfornyelse-kebo.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=38AC01D68E5A93A8F423B0D5006D15F1)
Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
![Sporfornyelsesmaskine fornyer spor](/-/media/Bane/_P8A0452aaaaaaa-_2_.jpg?h=3840&iar=0&w=5760&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=204254B2AA2AEF42EB0E1D68E446FDB6)
Sidste etape af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør
Nu begynder sidste del af arbejdet med at forny sporene på en af landets travleste togstrækninger - Slagelse og Korsør.
![blomsterfloret på baneterrænet ved struer](/-/media/Bane/Natur-uden-bane/Struer-_-web.png?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=0C5AFFB2EDE7B0F0805D554AC07D83CA)
5. klasse hjælper Banedanmark med at sprede banenatur
På Naturmødet i Hirtshals kan lokale skolebørn bygge insekthoteller ud af den unikke natur langs jernbanen.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
![""](/-/media/Bane/Tog/IC3_Eltog.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=E47D1284EF1079994DFBBAC8EC573F49)
Starten af året har budt på masser af tog til tiden
Der har i de første tre måneder været gode punktlighedstal på de jernbanestrækninger, som betjenes af DSB
![](/-/media/Bane/Gamle/Nyt-fra-Banedanmark/Elektrificering_Jylland/16_9_Hannah.jpg?h=900&iar=0&w=1600&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=698D3B9C05D887848C228ACA7B58D679)
Et år med høj spænding
For projektleder Hanna Adulovic er elektrificeringen af Aarhus-Aalborg en kæmpe milepæl.
![Dæmningsskred Funder](/-/media/Bane/Presse_og_talspersoner/Skaerver-ved-bane.jpeg?h=1115&iar=0&w=1500&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=3F3C88ED91BEC6D00E595345059C1B84)
Dæmningsskred mellem Silkeborg og Herning
Kraftig regn i det midtjyske har forårsaget et dæmningsskred nær Funder på jernbanestrækningen mellem Silkeborg og Herning.
![90-års fødselsdag for S-banen](/-/media/Bane/Presse_og_talspersoner/620x360_uge14_90aars.jpg?h=720&iar=0&w=1240&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=8587846BB82E01B35800D455D2CC9A65)
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
![S-tog set forfra](/-/media/Bane/Presse_og_talspersoner/620x360_uge14_confetti_1-_1_.jpg?h=720&iar=0&w=1240&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=8414168B75497517CEFA9811C26C9C7F)
S-banen 90 år
S-banen har været en del af bybilledet i 90 år. Siden 1934 er det kun gået fremad for den københavnske bybane, som i dag er en af verdens mest punktlige.
![Grøn bane](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Groen_bane_med_vindmoeller_og_solnedgang.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=81D4FB7200227F6326DCB5D07608D517)
Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.
![To varmepumper, som har erstattet fossil opvarmningskilde ved en af Banedanmarks bygninger](/-/media/Kursus/Aarhus-_-VP_skinnerforan-2.jpg?h=2096&iar=0&w=3341&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=B22C92A5357DB1892E1CFBB449244715)
Banedanmark vinker farvel til fossil opvarmning
Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr.
![""](/-/media/Bane/Gule-maskiner/_P8A0351aaaaaaaaaa_web.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=30B52BF6714C70963CCBA40FD809CC80)
Jernbanen 2024: På vej mod fremtidens grønne jernbane
Jernbanestrækninger i hele landet fornyes, elektrificeres og digitaliseres i disse år. Få overblikket over årets store projekter på jernbanen hér.
![Arbejdet på Kong Frederik IX's bro set gennem et rør](/-/media/Bane/Gamle/Nyt-fra-Banedanmark/KFIX/KFIX-gennem-roer-lille.png?h=1500&iar=0&w=2000&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=FC9A17E8ECAD29C188055C65C2401793)
Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.