Ny station er åbnet på Falster
Endnu en milepæl er nået i Banedanmarks byggeri af den fremtidige forbindelse mellem Ringsted og Femern. den 20. september blev en ny station i Nørre Alslev på Falster indviet af transportministeren.
Når passagererne fremover stiger på toget i Nørre Alslev på Nordfalster, vil det være fra en nybygget station. Som led i byggeriet af den kommende forbindelse mellem Ringsted og Femern har Banedanmark nemlig opgraderet både bane og station, så de er rustet til, at eltogene i fremtiden kan køre både hurtigere og hyppigere. Dermed er endnu en milepæl nået i Danmarkshistoriens hidtil største anlægsprojekt.
”Den fremtidige forbindelse mellem Ringsted og Femern kommer til at udgøre Danmarks nye korridor til Europa, som de nye, klimavenlige eltog kommer til at køre på. Forbindelsen spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling, da den vil give mulighed for at få både passagerer og gods på skinner. Derfor er jeg glad for, at Banedanmark nu er nået i mål med endnu en milepæl i det store projekt, og at Nørre Alslev Station står klar til passagererne,” siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Historisk projekt
I forbindelse med byggeriet af den nye forbindelse mellem Ringsted og Femern får en række stationer og den cirka 120 kilometer lange strækning en markant opgradering. Banen får bl.a. udrettet kurver, og det vil gøre det muligt for togene at køre endnu hurtigere end i dag. Derudover bliver strækningen udstyret med dobbeltspor, så der også kan køre flere tog mellem Ringsted og Femern.
”Med den kommende Femern-forbindelse vil passagererne i Nørre Alslev få hurtigere forbindelser ind til de større byer, og det vil være med til at skabe endnu bedre muligheder for vækst og udvikling i området. Den nye station vil også gøre det mere attraktivt for flere at rejse med toget, og derfor er jeg glad for, at den nu står klar, og at den er rustet til fremtiden,” siger borgmester i Guldborgsund Kommune John Brædder (G).
Nye signaler på vej
Selve stationen i Nørre Alslev er blevet opgraderet med nye, højere perroner, og det vil gøre det nemmere at stige ombord på fremtidens eltog. Derudover er stationen blevet udstyret med nye støjskærme, elevatorer og læskure. Ved udgangen af året bliver det nye signalsystem også taget i brug på strækningen, og det vil i de kommende år give flere tog til tiden og færre forsinkelser.
”Vi er i fuld gang med at gøre banen klar til de nye eltog. Til december tager vi det nye signalsystem i brug mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster, og samtidig elektrificerer vi strækningen. Med opgraderingen af banen får togene i de kommende år mulighed for at køre både hurtigere og hyppigere på strækningen. Derfor er det en rigtig god nyhed, at vi nu kan give passagererne i Nørre Alslev en ny og flot station, som er klar til at være en del af fremtidens trafikkorridor mellem Ringsted og Femern,” siger viceadministrerende direktør i Banedanmark Peter Jonasson.
Den nye forbindelse mellem Ringsted og Femern, som er finansieret af A/S Femern Landanlæg og EU, ventes at stå færdig i 2029.
Banedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal Banedanmark finde den ejendomsudvikler, der skal udvikle og drifte de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Skinnefræseren er tilbage i Danmark
For at undgå, at de små revner i jernbaneskinnerne vokser sig store, skal de fræses væk. Det er en opgave for den 155 tons tunge skinnefræser.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.