Ny dæmning på 100 meter ved Funder er nu bygget færdig

Siden den 14. januar 2025 har arbejdet med at anlægge den nye dæmning ved Funder Bakke været i fuld gang, og nu melder Banedanmark arbejdet færdigt. Det betyder, at der igen kan køre tog på strækningen. En uge før tid.
”Det har været noget af et anlægsarbejde, hvor der de seneste uger blandt andet har kørt omkring 200 lastbil-læs i pendulfart med jord fra den gamle dæmning og sandmaterialer til den nye. At vi nu er færdige en uge før tid, er en god blanding af, at vi både har haft vejrguderne og jordguderne med os, og så har samarbejdet med leverandøren bare spillet,” fortæller klimatilpasningsleder og projektleder for udbedringen af den 100 meter lange dæmning i Banedanmark, Lene Bøgebjerg Bøgvad.
Ny, robust dæmning
Det har været nødvendigt at indstille togtrafikken mellem Engesvang og Silkeborg for at kunne udføre det påkrævede anlægsarbejde. Et arbejde, der har gjort den nye dæmning mere robust.
”Vi ved godt, at vi har generet de rejsende på strækningen. Men hvis ikke vi havde sat arbejdet i gang nu, kunne vi risikere, at hele dæmningen ville skride ud. Det havde været til større gene for alle og omgivelserne. Ved at have fanget det begyndende dæmningsskred med sensorerne, har vi haft muligheden for med mere planlagt arbejde at få udbedret dæmningen,” fortæller Lene Bøgebjerg Bøgvad.
Anlægsarbejdet har også inkluderet, at der er lagt skærver under svellerne, sporrammer er lagt på plads, og sporet er blevet svejset, så der igen kan køre tog på strækningen. Nu med en helt ny og robust dæmning:
“Den nye dæmning er blevet bygget mere robust og i en større sikkerhedsklasse end det, den var før,” forklarer Lene Bøgebjerg Bøgvad.
Hvad er der blevet lavet
- 100 meter dæmning i 28 meters højde er blevet udbedret ved Funder.
- 160 meter spor blev fjernet for at de store maskiner kunne komme ind og udskifte den dårlige jord med ny, god grus under sporet.
Den øgede mængde nedbør giver øget risiko for dæmningsskred. Læs mere om det her: Klimatilpasning | Banedanmark




Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.

Sønderjysk drejeskive fylder 100 år
Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at den smarte jernbaneopfindelse i år fylder 100 år.

Et fælles ansvar: Tjek træerne
Træer, der vælter ned over jernbanen, er et stigende problem og koster dyrt i reparationer og forsinkelser. Derfor opfordrer Banedanmark naboer til jernbanen til at tjekke deres træer.

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.