Nu begynder fornyelsen af Langå Station
Banedanmark fornyer og opgraderer i de kommende måneder sporene på Langå Station, så stationen bliver klar til fremtidens grønne eltog. Det betyder, at togtrafikken vil være spærret ad flere omgange frem til udgangen af september.
De kommende måneder vil de rejsende på Langå Station kunne følge med i, at det gamle trafikknudepunkt gennemgår en større forvandling. Gule specialmaskiner og arbejdsfolk iklædt orange fra top til tå vil nemlig være i fuld gang med at anlægge nye perroner, skinner, sveller og sporskifter og opgradere hastigheden til 160 km/t.
Alt sammen for at gøre klar til elektrificeringen af jernbanen og omlægningen til det nye digitale signalsystem.
”Nu går vi rigtig i gang med at forberede Langå Station til fremtidens grønne togtrafik. Stationen er et vigtigt knudepunkt for de rejsende i Øst- og Nordjylland, og den trænger til en større opgradering for at kunne tage imod de kommende eltog og afvikle trafikken mere effektivt mange år frem,” siger anlægschef i Banedanmark, Jørn H. Jacobsen.
Markant teknologisk løft
Sporene skal blandt andet bygges om, så togene kan køre hurtigere. Og de stedkendte vil formentlig også bide mærke i, at den gamle kommandopost ikke længere vil være at finde imellem sporene.
Fra det røde murstenstårn bliver trafikken i dag betjent manuelt af fire medarbejdere, men inden længe skal de gamle signaler erstattes med det nye digitale signalsystem.
”Langå Station er et af de steder i landet, hvor vi stadig styrer trafikken med knapper på en stor pult. Med ombygningen får stationen et markant teknologisk løft, når vi udruller det nye digitale signalsystem. Det betyder, at vi langt bedre kan styre trafikken, og passagererne vil opleve færre forsinkelser,” siger Jørn H. Jacobsen.
Kommandoposten lukker i slutningen af juli, og herefter vil både medarbejderne og trafikstyringen flytte til trafiktårnet i Fredericia, hvorfra Banedanmarks trafikledere styrer og overvåger trafikken i Vestdanmark.
Togbusser næste weekend
De forberedende arbejder på Langå Station er allerede godt i gang, og fra fredag den 26. april til og med søndag den 28. april vil der været spærret for togtrafik, mens Banedanmarks entreprenører arbejder på at fjerne perrontaget på ø-perron 2.
Fornyelsen af sporene på Langå Station vil stå på frem til udgangen af september. I perioder vil sporene derfor være lukkede for togtrafik, hvor der i stedet vil køre togbusser.
Banedanmark anbefaler, at de rejsende holder sig løbende orienteret på Rejseplanen og MitTog appen forud for deres rejse.
Der kan desuden findes mere information om, hvordan fornyelsen af sporene påvirker togtrafikken hos DSB samt GoCollective.
Fakta om projektet
Banedanmark skal:
- Forny og opgradere sporene, hvor hastigheden opgraderes til 160 km/t på en 2 km strækning gennem stationen.
- Bygge to nye ø-perroner efter nedrivning af de eksisterende.
- Rive perrontunnel, værkstedsbygning, perrontage og kommandopost ned.
- Fjerne baldakinen på stationsbygningen, så der kan blive plads til eltogene.
- Forny adgangen til ø-perron 1 fra p-pladsen ved Vinkelvej.
- Banedanmark udfører de forberedende arbejder fra marts-juni, hvorefter fornyelsen af spor og perroner foregår hen over sommeren til slutningen af september 2024.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.
Jysk hovedstrækning fornyet i stor stil
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.
22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane
Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.