Nu begynder fornyelsen af Langå Station
Banedanmark fornyer og opgraderer i de kommende måneder sporene på Langå Station, så stationen bliver klar til fremtidens grønne eltog. Det betyder, at togtrafikken vil være spærret ad flere omgange frem til udgangen af september.
De kommende måneder vil de rejsende på Langå Station kunne følge med i, at det gamle trafikknudepunkt gennemgår en større forvandling. Gule specialmaskiner og arbejdsfolk iklædt orange fra top til tå vil nemlig være i fuld gang med at anlægge nye perroner, skinner, sveller og sporskifter og opgradere hastigheden til 160 km/t.
Alt sammen for at gøre klar til elektrificeringen af jernbanen og omlægningen til det nye digitale signalsystem.
”Nu går vi rigtig i gang med at forberede Langå Station til fremtidens grønne togtrafik. Stationen er et vigtigt knudepunkt for de rejsende i Øst- og Nordjylland, og den trænger til en større opgradering for at kunne tage imod de kommende eltog og afvikle trafikken mere effektivt mange år frem,” siger anlægschef i Banedanmark, Jørn H. Jacobsen.
Markant teknologisk løft
Sporene skal blandt andet bygges om, så togene kan køre hurtigere. Og de stedkendte vil formentlig også bide mærke i, at den gamle kommandopost ikke længere vil være at finde imellem sporene.
Fra det røde murstenstårn bliver trafikken i dag betjent manuelt af fire medarbejdere, men inden længe skal de gamle signaler erstattes med det nye digitale signalsystem.
”Langå Station er et af de steder i landet, hvor vi stadig styrer trafikken med knapper på en stor pult. Med ombygningen får stationen et markant teknologisk løft, når vi udruller det nye digitale signalsystem. Det betyder, at vi langt bedre kan styre trafikken, og passagererne vil opleve færre forsinkelser,” siger Jørn H. Jacobsen.
Kommandoposten lukker i slutningen af juli, og herefter vil både medarbejderne og trafikstyringen flytte til trafiktårnet i Fredericia, hvorfra Banedanmarks trafikledere styrer og overvåger trafikken i Vestdanmark.
Togbusser næste weekend
De forberedende arbejder på Langå Station er allerede godt i gang, og fra fredag den 26. april til og med søndag den 28. april vil der været spærret for togtrafik, mens Banedanmarks entreprenører arbejder på at fjerne perrontaget på ø-perron 2.
Fornyelsen af sporene på Langå Station vil stå på frem til udgangen af september. I perioder vil sporene derfor være lukkede for togtrafik, hvor der i stedet vil køre togbusser.
Banedanmark anbefaler, at de rejsende holder sig løbende orienteret på Rejseplanen og MitTog appen forud for deres rejse.
Der kan desuden findes mere information om, hvordan fornyelsen af sporene påvirker togtrafikken hos DSB samt GoCollective.
Fakta om projektet
Banedanmark skal:
- Forny og opgradere sporene, hvor hastigheden opgraderes til 160 km/t på en 2 km strækning gennem stationen.
- Bygge to nye ø-perroner efter nedrivning af de eksisterende.
- Rive perrontunnel, værkstedsbygning, perrontage og kommandopost ned.
- Fjerne baldakinen på stationsbygningen, så der kan blive plads til eltogene.
- Forny adgangen til ø-perron 1 fra p-pladsen ved Vinkelvej.
- Banedanmark udfører de forberedende arbejder fra marts-juni, hvorefter fornyelsen af spor og perroner foregår hen over sommeren til slutningen af september 2024.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.
Banedanmark undersøger grundlæggende årsag til fejl i signalsystemet
I torsdags opstod der en fejl i signalsystemet i Jylland, som påvirkede trafikken. Leverandøren har udbedret fejlen og er nu i gang med at analysere den bagvedliggende årsag. Der ikke noget, som tyder på eksternt påvirkning af systemet.
Banedanmarks digitale signalsystem i Jylland er oppe at køre igen
Efter store problemer med det digitale signalsystem i Jylland er fejlen nu rettet.