Banedanmark vinker farvel til fossil opvarmning
Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr.

Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr, som førhen har opvarmet bygningerne. Inden udgangen af 2024 forventer Banedanmark at have udfaset et fossilt opvarmningsforbrug svarende til over 50 parcelhuse. Den 15. marts blev endnu et af Banedanmarks gamle fossile varmkilder skrottet, da en gastank ved et værksted på Ingerslevsgade i København blev kørt væk. Om få uger tilkobles bygningen i stedet det københavnske fjernvarmenet. Udskiftningen er blot én i rækken, siden Banedanmark gik i gang med at udfase fossile opvarmningskilder.
Siden 2017 har Banedanmark udskiftet 15 olie- og gasfyr med varmepumper og fjernvarme i for eksempel lagre, kontorer og værksteder. Dermed er Banedanmark tæt på at være i mål med en total afskaffelse af fossil opvarmning af egne bygninger. Og det er der adskillige gode grunde til, siger Henrik Hastrup Madsen, chefkonsulent i Banedanmarks Miljø & Klima-sektion.
”For det første handler det om bæredygtighed. Hver gang vi vinker farvel til et olie- eller gasfyr, tager vi et lille men vigtigt skridt i retning af et mere bæredygtigt Banedanmark. Det giver et lavere CO2-aftryk, mindre afhængighed af fossilt brændsel fra blandt andet Rusland og mindre lokal luftforurening. For det andet er det samtidigt godt købmandskab, da vi også sparer penge over en årrække, når vi udfaser olie- og gasfyrene,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Gastanken på Ingerslevsgade er den seneste, men langt fra den sidste i rækken af varmekilder, som skifter farve fra sort til grøn.
”Vi er ikke færdige, men jeg forventer, at vi i de kommende år kan erstatte de sidste olie- og gasfyr med enten varmepumper eller fjernvarme. Inden udgangen af 2024 satser vi indtil videre på at have udfaset et forbrug af fossile brændstoffer, som svarer til hvad over 50 parcelhuse ville brænde af,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Ved udgangen af 2024 forventer Banedanmark, at der kun er enkelte bygninger, hvor der stadig benyttes fossilt brændsel til opvarmningen.
Siden 2017 har Banedanmark udskiftet 15 olie- og gasfyr med varmepumper og fjernvarme i for eksempel lagre, kontorer og værksteder. Dermed er Banedanmark tæt på at være i mål med en total afskaffelse af fossil opvarmning af egne bygninger. Og det er der adskillige gode grunde til, siger Henrik Hastrup Madsen, chefkonsulent i Banedanmarks Miljø & Klima-sektion.
”For det første handler det om bæredygtighed. Hver gang vi vinker farvel til et olie- eller gasfyr, tager vi et lille men vigtigt skridt i retning af et mere bæredygtigt Banedanmark. Det giver et lavere CO2-aftryk, mindre afhængighed af fossilt brændsel fra blandt andet Rusland og mindre lokal luftforurening. For det andet er det samtidigt godt købmandskab, da vi også sparer penge over en årrække, når vi udfaser olie- og gasfyrene,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Gastanken på Ingerslevsgade er den seneste, men langt fra den sidste i rækken af varmekilder, som skifter farve fra sort til grøn.
”Vi er ikke færdige, men jeg forventer, at vi i de kommende år kan erstatte de sidste olie- og gasfyr med enten varmepumper eller fjernvarme. Inden udgangen af 2024 satser vi indtil videre på at have udfaset et forbrug af fossile brændstoffer, som svarer til hvad over 50 parcelhuse ville brænde af,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Ved udgangen af 2024 forventer Banedanmark, at der kun er enkelte bygninger, hvor der stadig benyttes fossilt brændsel til opvarmningen.
11.09.2025

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.
11.09.2025

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
11.09.2025
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.
26.08.2025

Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.