Banedanmark starter nyt samarbejde med NNIT
Banedanmark er i fuld gang med at styrke det operationelle IT-område, så digitaliseringen af den danske jernbane kan fortsætte, og den samfundskritiske infrastruktur beskyttes. En del af det arbejde kommer fremover til at foregå i samarbejde med virksomheden NNIT, som skal drifte og vedligeholde Banedanmarks datacenter og netværk. Nu er der sat underskrift på samarbejdet, idet Banedanmark og NNIT har indgået en kontrakt, der omfatter en række IT-opgaver.
"Banedanmark er i disse år i gang med at digitalisere, forny og fremtidssikre jernbanen, og vi har i den forbindelse brug for kloge og solide IT-løsninger. Derfor ser jeg frem til samarbejdet med NNIT om driften af bl.a. vores datacenter og netværk", siger signaldirektør i Banedanmark, Janus Steen Møller.
NNIT skal stå for drift, vedligeholdelse og support til Banedanmarks jernbanetekniske IT-systemer, som bl.a. inkluderer netværk, radio og signalsystemet. Derudover omfatter kontrakten også 24/7-drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk - herunder fysiske og virtuelle servere og applikationer samt omfattende firewalls, routere, switches, trådløse accesspunkter, DWDM-udstyr, service desk og serviceintegrator.
En milepæl er nået
Driften af Banedanmarks operationelle IT bliver i år udbudt i tre kontrakter, for at tiltrække de mest kompetente leverandører inden for de respektive områder.
"Digitaliseringen af den danske jernbane rummer virkelig mange spændende og komplekse IT-opgaver, som er interessante at byde ind på. Jeg er glad for, at vi nu har nået en milepæl ved at indgå den første af de tre IT-kontrakter, vi udbyder i år. Vi har valgt at udbyde den eksisterende driftskontrakt i tre kontrakter for at få de bedste ombord til at finde løsningerne sammen med os. Vi glæder os til at tage hul på samarbejdet med NNIT, som er blevet tildelt den første kontrakt", fortæller Janus Steen Møller.
De to øvrige kontrakter omhandler henholdsvis beredskab og vedligeholdelse af fysisk netværk samt support på SDH/PDH infrastruktur. Banedanmark forventer at finde de helt rigtige samarbejdspartnere til de resterende kontrakter i andet kvartal af 2023.
Fakta
- Kontrakten med NNIT omfatter drift, vedligeholdelse og support til Banedanmarks jernbanetekniske IT-systemer. Herunder bl.a. 24/7 drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk.
- Tildelingen af kontrakten er sket på baggrund af tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet.
- Transitionen ind i den nye kontrakt er cirka tre måneder, hvorefter NNIT har det fulde driftsansvar.
- Banedanmark har gennemført en grundig undersøgelse af markedet. Det har resulteret i, at den eksisterende driftskontrakt er blevet udbudt i tre kontrakter. Den første er vundet af NNIT.
Kongen og danskerne fejrede Danmarks første batteritog
Der var folkefest med kongeligt besøg, da Midtjyske Jernbaner fredag inviterede til batteritogsfest for at fejre Danmarks første batteritog.
Året der gik på jernbanen: Fornyelse, digitalisering og megaprojekt i Aarhus
2025 er snart forbi. Få overblikket over årets store baneprojekter her.
Nye fjerntogsperroner til København Syd
I forbindelse med køreplansskiftet den 14. december åbnede to nye perroner på København Syd. Det øger fleksibiliteten og giver mulighed for, at togene til Københavns Lufthavn kan køre uden om København.
Togtrafikken til og fra Aarhus spærres i 11 dage
Fra den 16. januar kl. 20 til og med den 27. januar kører der ingen tog til og fra Aarhus, mens Banedanmark ombygger jernbanen og ibrugtager nyt signalanlæg. Derefter vil sporene mod nord være spærret i næsten tre måneder.