Banedanmarks aktiviteter i forbindelse med drift og fornyelse af jernbanen er nødvendige, men den store anlægsaktivitet indebærer også en negativ indvirkning på klimaet. Derfor har vi fokus på at reducere CO2e-udledningen i det omfang, det er muligt i vores vedligehold og i vores anlægsprojekter. Det gør vi gennem et systematisk fokus på eksempelvis anlægsdesign og materialevalg.
Samtidig arbejder Banedanmark kontinuerligt med omstillingen til el på områder, hvor det er muligt, fx udskiftning til elbiler og udfasning af olie- og gasfyr.
Ambition |
Banedanmark bidrager til nationale og internationale klimamål ved at reducere Banedanmarks CO2e-udledning i samarbejde med vores leverandører og markedet inden for gældende bevilling. |

Her er vi i gang med at elektrificere
Læs mere om de strækninger vi arbejder på.
Læs mere om strækningerne
Sådan elektrificerer vi jernbanen
Hvad skal der til, før vi kan køre eltog på jernbanen?
Læs mere om processen
Nye spor klar mellem Skjern og Holstebro
Banedanmark har fornyet og opgraderet jernbanen mellem Skjern og Holstebro, og banen er klar til at tage imod passagererne igen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.

Fra Assensbanen til Assinoen
Assens Kommune har nu overtaget den 29 km lange, nedlagte jernbanestrækning mellem Tommerup Stationsby og Assens. Det lokale æbleparadis på Fyn bliver en del af den rekreative rute Assinoen.

Nye digitale øjne skal overvåge jernbanen
Banedanmark installerer sensorer, der forbedrer overvågningen af jernbanen. Det skal styrke håndteringen af togdriften i ekstremt vejr.