Eltog giver mindre behov for ventilation på Nørreport Station
Eltogene har over de seneste år i høj grad erstattet dieseltogene på strækningen fra København H til Østerport. Behovet for ventilation på fjerntogsperronen er derfor mindre.
Forestil dig en landsby med 140 huse - og sluk så for strømmen i alle husstande i et år. Det er energibesparende, men måske ikke den mest tillokkende måde at spare megawatttimer på.
Heldigvis kan der også spares på energien på andre måder.
Banedanmark har 15 ventilationsanlæg på Nørreport Station – 11 på fjernbanen og fire på S-bane. Tidligere kørte de døgnet rundt – året rundt – for at sikre sig, at luften var frisk nok til passagererne. Men nu, hvor langt de fleste af fjerntogene er eltog, så er der slet ikke samme behov for ventilation.
Faktisk har Banedanmark kunnet skrue ned for ventilationen i en grad, så luftgennemstrømningen er blevet halveret – uden at luftkvaliteten på perronerne er blevet dårligere.
”De gamle dieseltog forurenede meget, og det var derfor nødvendigt med en kraftig udsugning for at overholde reglerne for, hvor ren luften skal være. Selv efter den store ombygning af Nørreport i 2014 og 2015 var det nødvendigt at have ventilationen kørende døgnet rundt. Men efterhånden som DSB indsatte de eldrevne Vectron-lokomotiver, og der dermed kørte færre dieseltog gennem Boulevardtunnelen, kunne vi se, at det ikke var nødvendigt at have ventilationen kørende døgnet rundt,” fortæller Jesper Sejerø, sektionschef i Banedanmark.
Mindre CO2 – mindre regning
Der skal langt mindre end halvt så megen energi til at holde ventilationen på det nuværende niveau – også selv om der skal skrues op for ventilationen, når et dieseltog en sjælden gang kører gennem Boulevardtunnelen mellem København H og Østerport.
I strøm sparer Banedanmark 625 MWh på et år, hvilket svarer til et års strømforbrug for 140 husstande. I kroner og ører er det over en halv million kroner – helt præcis 567.670 kroner.
Der har, efter der er skruet ned for ventilationen, ikke været vanskeligheder med at overholde de tilladte niveauer for luftkvaliteten – de såkaldte NOx-niveauer, som er det, der svier i mund og øjne.
Gul kæmpe fornyer sporet mellem Roskilde-Ringsted
Megamaskinen RUS1000s, en af verdens største spormaskiner, er lige nu på besøg på den travle pendlerstrækning Roskilde-Ringsted. Den udskifter sporet, så der i fremtiden vil opstå færre fejl og forsinkelser.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.
Jysk hovedstrækning fornyet i stor stil
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.