§ 6 - Hovedsignaler
§ 6 - Hovedsignaler
- Hvis et tog passerer en balise og nødbremses, men hvor selve signalet ikke passeres, er det så at betragte som en signalforbikørsel?
-
Nej.
Der skelnes mellem at passere en balise, der aflæser et signals visning, og at passere selve signalet. Signaler kan jo være dækning for andre togveje, og hvis dette passeres, kan der opstå en faresituation. Det kan der ikke i samme grad, som hvis en balise passeres, fordi den ligger nogle meter foran et signal.
Togets log vil dog registrere en signalforbikørsel. Dette skal naturligvis registreres for evt. senere opfølgning.
- Må et tog afgå på signal ”Forbikørsel tilladt”?
-
Ja, i nogle tilfælde må det.
Hvis der på et efterfølgende hovedsignal er signal ”Kør”, må en lokomotivfører gerne afgå på signal ”Forbikørsel tilladt”. Lokomotivføreren skal dog være opmærksom på, om signalet er fælles for flere togveje, og om der er sporskifter mellem signalet og togets forende. Hvis der er det, skal lokomotivføreren indhente afgangstilladelse hos stationsbestyreren jf. § 45 punkt 3.2. Nogle steder er der et DV-signal foran hovedsignalet, og i dette tilfælde er det jo ikke muligt at få signalet til at vise ”Kør”.
I visse tilfælde vil passagen af signalet, der viser signal ”forbikørsel tilladt” medføre en ATC-nødbremse. Så er der en mulighed for, at få signalet til at vise signal ”Kør”, f.eks. ved at nødopløse, og stille en nu togvej, er dette at foretrække.