§§ 45, 46 og 47 - Hovedtogvej, Ind-, Ud- og forbirangering

Her finder du svar på spørgsmål til §§ 45, 46 og 47 - Hovedtogvej, Ind-, Ud- og forbirangering

§ 45 - Hovedtogveje

På visse DCTC fjernstyrede stationer, er det nødvendigt at sende en normal togvej, for efterfølgende at få lavet en kunstig togvejsfastlægning. Hvis SR-arbejdslederen er blevet bedt om, at sætte kortslutningsstroppen på sporisolationen i sporskiftet, så dette hindres mod omstilling, må man gerne sende en normal togvejsordre, der også sender en ordre om omstilling af sporskiftet, og efterfølgende sende en "Stop og ryk frem" ordre til I-signalet, så der derved bliver lavet en kunstig togvejsfastlægning, og efterfølgende signal "Stop og ryk frem" på I-signalet.

Jf. § 45 punkt 5. "Signalgivning for ind-, ud- eller gennemkørsel ikke kan eller må anvendes" skal toget tages ind på stationen ved signal "Stop og ryk frem", hvis det ikke er muligt at anvende signal "Kør".

Ja, det må der godt.

Jf. § 6 punkt 8. "Stop og ryk frem" har togvejen ikke nogen sikkerhedsafstand, og lokomotivføreren skal forvente, at togvejen er ufarbar umiddelbart efter togvejens endepunkt. Er det, af den ene eller anden årsag, ikke muligt, at indkoble "Stop og ryk frem", skal det elektriske køretøj indrangeres.

Hvis det ikke er et elektrisk køretøj, må der foretages normal signalgivning til sporet med en kørestrømsafbrydelse i sikkerhedsafstanden. 

jf. § 45 punkt 2.4. skal stationsbestyreren ved signalgivning ”Stop og ryk frem” fra et I-, SI-, PU- eller SU-signal sikre, at der ikke rangeres ind i togvejen. Dette gælder også ved rangering i en sporspærring.

Hvis der foregår rangering i dækningsområdet til en togvej, hvor der skal stilles signal "Stop og ryk frem", skal stationsbestyreren sikre, at rangerbevægelser er standset, inden der foretages signalgivning "Stop og ryk frem".

I princippet nej… men

Jf. § 8 har signal ”Forbikørsel tilladt” og ”forsigtig forbikørsel tilladt” ingen betydning for et tog, så derfor kan et tog ikke afgå på hvide lys. Lokomotivføreren må i dette tilfælde finde sin afgangstilladelse på et efterfølgende signal.

Derfor, hvis der efter signalet, som viser signal ”Forbikørsel tilladt” eller ”Forsigtig forbikørsel tilladt”, er et hovedsignal, der viser signal ”Kør” eller ”Kør igennem”, må lokomotivføreren afgå på dette signal.

Lokomotivføreren skal dog være opmærksom på, om signalet er fælles for flere togveje, og om der er sporskifter mellem signalet og togets forende. Hvis der er det, skal lokomotivføreren indhente afgangstilladelse hos stationsbestyreren jf. § 45 punkt 3.2.

I visse tilfælde vil passagen af signalet, der viser signal ”forbikørsel tilladt” medføre en ATC-nødbremse. Så er der en mulighed for, at få signalet til at vise signal ”Kør”, f.eks. ved at nødopløse, og stille en ny togvej, er dette at foretrække.

§ 46 Ind- og Udrangering og Kørsel på blanket S1

§ 47 - Forbirangering