Banedanmark har henover sommeren 2023 fornyet højre spor på strækningen Fredericia-Vejle og Fredericia Station, da sporet var nedslidt og krævede udbedring.
Banen mellem Fredericia og Vejle har allerede fået opsat kørestrømsmaster og køretråd i 2022-2023, så den er klar til el-tog, der udleder langt mindre CO2, støjer mindre og giver bedre miljø og natur langs banen og ved stationerne. Med sporfornyelsen understøtter vi, at togtrafikken på strækningen kan afvikles effektivt og komfortabelt for passagererne.
Hvad?
Selve sporfornyelsen bestod i at udskifte hele det fundament, sporene hviler på, udskifte sporskifter, ombygge sporet samt rense ballasten, der dækker over rensning af skærverne under skinnerne. Når vi ballastrenser, anvender vi en ballastrenser, der løfter skinnerne, renser skærverne nedenunder og lægger skinnerne tilbage i en løbende proces.I denne omgang blev det højre spor på strækningen Fredericia-Vejle og Fredericia Station fornyet, mens det venstre spor sideløbende blev benyttet til at afvikle togtrafikken. Vi fornyer det venstre spor på et senere tidspunkt, der endnu ikke er fastlagt.
Banedanmark har henover sommeren 2023 fornyet højre spor på strækningen Fredericia-Vejle og Fredericia Station, da sporet var nedslidt og krævede udbedring.
Banen mellem Fredericia og Vejle har allerede fået opsat kørestrømsmaster og køretråd i 2022-2023, så den er klar til el-tog, der udleder langt mindre CO2, støjer mindre og giver bedre miljø og natur langs banen og ved stationerne. Med sporfornyelsen understøtter vi, at togtrafikken på strækningen kan afvikles effektivt og komfortabelt for passagererne.
Hvad?
Selve sporfornyelsen bestod i at udskifte hele det fundament, sporene hviler på, udskifte sporskifter, ombygge sporet samt rense ballasten, der dækker over rensning af skærverne under skinnerne. Når vi ballastrenser, anvender vi en ballastrenser, der løfter skinnerne, renser skærverne nedenunder og lægger skinnerne tilbage i en løbende proces.I denne omgang blev det højre spor på strækningen Fredericia-Vejle og Fredericia Station fornyet, mens det venstre spor sideløbende blev benyttet til at afvikle togtrafikken. Vi fornyer det venstre spor på et senere tidspunkt, der endnu ikke er fastlagt.
Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning
Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.
Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre
Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.
Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.
Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.
Nu begynder fornyelsen af Langå Station
Banedanmark fornyer og opgraderer i de kommende måneder sporene på Langå Station, så stationen bliver klar til fremtidens grønne eltog.
2023: Året der gik på jernbanen
2023 var præget af en historisk stor anlægsaktivitet i sporene. Genoplev årets store indsatser.
Travl uge i sporet efterlader banen i bedre form
Fra i dag er togtrafikken mellem Slagelse og Fredericia genoptaget efter en travl uge i sporet.
Sommerens sporfornyelser står for døren
Jernbanen på tværs af landet bliver i disse år fornyet og opgraderet. Projekterne er en nødvendig del af arbejdet med at udvikle og fremtidssikre jernbanen, og vil i perioder påvirke togtrafikken frem til sensommeren.