Togtrafikken genoptaget efter stormen
trafikken kører igen på jernbanen, efter at flere strækninger siden torsdag har været lukket ned på grund af stormen Pia. Det er dog stadig en god idé at tjekke Rejseplanen.
Fra fredag klokken 12 kører togtrafikken igen overalt i landet. Banedanmark har brugt natten, morgenen og formiddagen på at rydde de strækninger, som har været lukket på grund af stormen. Der er fjernet væltede træer og grene, så togene igen kan komme igennem.
Voldsomt var det – især ved den jyske vestkyst, hvor middelvindene nåede op på 30,2 meter i sekundet, og flere steder i landet var der også vindstød af orkanstyrke. På jernbanen lukkede Banedanmark derfor af sikkerhedshensyn en række jyske strækninger samt Nordvestbanen ud mod Kalundborg, ligesom der var reduceret drift på resten af jernbanen.
Storebæltsbroen var lukket i korte perioder, ligesom et træ væltede ned i kørestrømsanlægget ved Gråsten og skulle fjernes. I alt skulle der fjernes omkring 65-70 træer på jernbanen, hvoraf langt de fleste var i Jylland.
”Vi var alle godt forberedt – både hos jernbanevirksomhederne og i Banedanmark – og trafikken blev lukket og åbnet efter planen. De steder, hvor vi skulle fjerne træer, der var væltet ned over jernbanen, fik vi hurtigt træerne væk, så vi kunne genoptage trafikken som forventet,” siger Nicolai Smidt Sigsgaard, områdechef i Trafik.
Selvom trafikken kører igen, anbefales det, at man tjekker Rejseplanen før afrejsen, da der kan være efterdønninger efter stormen.
Banedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal Banedanmark finde den ejendomsudvikler, der skal udvikle og drifte de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Skinnefræseren er tilbage i Danmark
For at undgå, at de små revner i jernbaneskinnerne vokser sig store, skal de fræses væk. Det er en opgave for den 155 tons tunge skinnefræser.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.