Sporombygning og nye broer på jernbanen i Østjylland

Den 45 kilometer lange jernbane mellem Langå og Hobro er slidt ned og gennemgår derfor en stor renovering i 2018, hvor også stationerne i Randers og Hobro samt to store broer i Randers skal ombygges.

Den 45 kilometer lange jernbane mellem Langå og Hobro er slidt ned og gennemgår derfor en stor renovering i 2018, hvor også stationerne i Randers og Hobro samt to store broer i Randers skal ombygges.

77 kilometer skinner skiftes, 30 sporskifter nedlægges, og ballasten langs hele strækningen bliver udskiftet, når jernbanen mellem Langå og Hobro bliver renoveret i år. Og hertil kommer en lang række øvrige arbejder i og omkring sporet.

"Vi er allerede godt i gang med forberedelserne, og først på foråret etablerer vi byggepladserne langs strækningen og går i gang med de første arbejder. Når det nye spor er klar, vil passagererne opleve færre fejl, og togene får også lettere ved at holde køreplanen. Det bliver også både lettere og billigere at vedligeholde banen," siger Ole Baungaard Jakobsen, der er byggeleder på sporombygningsprojektet.

Randers Station får nye perronspor, ombygget perronerne og et nyt overhalingsspor, og Hobro Station får nye sporskifter og spor, ligesom vi renoverer ø-perronen. 

Ombygning af broer
Samtidig er Banedanmark ved at gøre klar til den kommende elektrificering af jernbanen mellem Aarhus og Lindholm, hvilket betyder at en del broer bliver bygget om, så der kommer plads til kørestrømsanlægget.

Det betyder blandt andet, at to større broer i Randers skal ombygges i år, og en række andre broer på strækningen bliver ombygget eller udskiftet i de kommende år. Når banen om få år er klar til el-tog, giver det mulighed for kortere rejsetid og mere stabil drift, ligesom togrejsen bliver endnu mere miljørigtig.

Sporprojektet og broombygningen ligger samtidig for at genere togtrafikken så lidt som muligt, men de mange arbejder betyder, at togdriften omkring Randers i perioder vil være ændret - og at den i otte uger vil være helt indstillet.

Ombygningen af de to centrale broer på Viborgvej og Parkboulevarden vil ligeledes have indflydelse på vejtrafikken - især på Viborgvej - ligesom der vil kunne opleves støjende aktiviteter i forbindelse med udførelsen af broarbejderne. 

Åbent hus
For at fortælle om projekterne holder Banedanmark åbent hus den 22. januar, hvor vi i tre timer har projektledere og fagfolk klar til at svare på spørgsmål om både sporombygningen mellem Langå og Hobro og broarbejderne på Viborgvej og Parkboulevarden.

Mødet foregår mandag den 22. januar kl. 15-18 hos Randers FC, Viborgvej 92 i Randers.

"Vi glæder os meget til at fortælle om projekterne, for vi ved godt, at vores arbejde både vil kunne høres og ses i bybilledet i 2018. Vi er allerede i tæt dialog med kommunen og de naboer, der for alvor bliver berørt af vores arbejder, for vi kommer til at trække på både deres og passagerernes tålmodighed," siger Martin Bøgh Friis, der er projektleder på ombygningen af broerne i Randers.

Yderligere information
På vores hjemmeside ligger der allerede en lang række informationer om de forskellige projekter og om de arbejder, der nu går i gang i Østjylland.

Læs mere om sporombygningen mellem Langå og Hobro

Læs mere om Elektrificeringsprogrammet

Følg Banedanmark og projekterne på Facebook

 
Kontaktinformation
For yderligere information kontakt Banedanmark presse på telefon 8234 1313