Det er slut med coronarestriktioner i den kollektive transport

Kravet om pladsbillet i toget bortfalder fra mandag 13. september. Dermed vil det igen være muligt at rejse som stående passager på de lange togture.

Det seneste halvandet år har på grund af corona budt på en række forskellige restriktioner i den kollektive transport.

Mundbind og pladsbillet har i lange perioder blandt andet være faste dele af togturen. Men det bliver der nu sat punktum for.

Fra i dag ophæves de sidste krav i den kollektive transport nemlig. Det vil dermed ikke længere være obligatorisk at booke en pladsbillet, når du skal med intercity- og intercitylyntog. Og ligesom før corona bliver det igen muligt at tage toget som stående passager.

Tilbage til hverdagen

Ophævelsen af de sidste restriktioner betyder, at hverdagen for de mange togrejsende nu i højere grad kommer til at ligne tiden før corona.

”Takket være stor tilslutning til vaccinationer kan vi nu igen bruge den kollektive transport frit. Vi har været igennem en helt uvirkelig tid med en pandemi, som har lukket store dele af landet ned i lange perioder. Den kollektiv transport har fungeret i alle faserne og har hen over perioden kunnet opretholde driften for bl.a. det samfundskritiske personale med forskellige grader af restriktioner,” siger transportminister Benny Engelbrecht.

De færre krav medfører også, at man igen skal betale for en pladsbillet, hvis man som togrejsende ønsker at være sikker på at få et sæde. Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger gælder stadig.

På trafikselskabernes hjemmesider kan du læse mere om reglerne som togrejsende. Du kan ligeledes blive klogere på de generelle anbefalinger her.

Tak fordi I har passet på hinanden.