Banen mellem Holbæk og Kalundborg skal gøres klar til eltog
Foråret kommer til at stå i sporfornyelsens tegn, når Banedanmark i april begynder arbejdet med at klargøre strækningen Holbæk-Kalundborg til fremtidens klimavenlige eltog. For at arbejdet kan overstås hurtigst muligt, aflyses togtrafikken i perioden 9. april – 6. maj 2022.
Udfasningen af dieseltog til fordel for klimavenlige eltog er en afgørende del af den grønne omstilling. Derfor er Banedanmark i disse år i fuld gang med at sætte strøm til den danske jernbane.
Nu er tiden kommet til strækningen mellem Holbæk og Kalundborg, som gennem et stort sporfornyelsesprojekt i foråret skal gøres klar til, at der kan elektrificeres.
"Elektrificeringen er en forudsætning for, at vi i fremtiden kan indsætte eltog, der støjer mindre og udleder godt 85 procent mindre CO2. I løbet af april og maj tager vi et vigtigt skridt i den retning, når vi mellem Holbæk og Kalundborg skal ruste sporene til fremtiden og samtidig begynder at skabe plads til det kommende kørestrømsanlæg,” siger direktør i Elektrificeringsprogrammet i Banedanmark Jette Aagaard.
Forudsætning for elektrificering
Nøgleordet her er frihøjde. På strækningen mellem Holbæk og Kalundborg er der nemlig op til flere vejbroer over jernbanen.
Og før man kan opsætte de elmaster og køreledninger, som i fremtiden skal levere strøm til de eldrevne tog, så er det vigtigt at sikre, at der er tilstrækkelig plads under broerne.
Banedanmark skal derfor sænke sporet under flere af broerne. Andre steder er det nødvendigt at bygge helt nye og højere broer, hvorefter de eksisterende broer vil blive fjernet.
Udover arbejdet med at forberede banen til elektrificeringen skal selve sporet mellem Holbæk og Kalundborg også rustes til fremtiden. For at sikre en stabil og komfortabel drift fremover skal der flere steder udskiftes slidte skinner og sveller, mens der også skal installeres nye sporskifter.
Hensyn til pendlere
Langt størstedelen af arbejdet kommer til at foregå i døgndrift fra 8. april til 6. maj. På grund af arbejdets omfang vil togene mellem Holbæk og Kalundborg i den periode blive skiftet ud med togbusser.
”Vi håber, at passagerer og naboer til banen vil have tålmodighed med projektet, som er en vigtig del af arbejdet med at bygge fremtidens grønne jernbane. Vi har valgt at samle det meste af arbejdet over én måned for ikke at forstyrre i længere tid end nødvendigt,” siger Jette Aagaard.
Banedanmark sørger løbende for at holde beboere tæt på banen orienteret om eventuelle omkørsler eller støjende arbejder.
Togpassagerer mellem Holbæk og Kalundborg opfordres desuden til at holde sig opdateret i Rejseplanen. Der kan findes mere information om togbusser på DSB’s hjemmeside.
Du kan læse mere om projektet på Banedanmarks hjemmeside.
Fakta
- Fremtidens eltog vil kunne køre hurtigere, støje mindre og udlede godt 85 procent mindre CO2.
- Der skabes plads til det kommende kørestrømsanlæg mellem Holbæk og Kalundborg.
- Der udskiftes 3,4 kilometer skinner og sveller, som en del af sporfornyelsen.
- Der skal også udveksles tre sporskifter samt tre kilometer sporkasse.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.
Banedanmark undersøger grundlæggende årsag til fejl i signalsystemet
I torsdags opstod der en fejl i signalsystemet i Jylland, som påvirkede trafikken. Leverandøren har udbedret fejlen og er nu i gang med at analysere den bagvedliggende årsag. Der ikke noget, som tyder på eksternt påvirkning af systemet.