Banedanmark opgraderer fire broer til elektrificering på Sydsjælland
Der er fuld gang i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby. Banedanmark skal forhøje, udvide, forny eller ombygge mere end 100 broer på hele strækningen for at gøre plads til kørestrømsanlæg til den kommende elektrificering af jernbanen
I de første to weekender i januar skal Banedanmark rive fire broer ned på Sydsjælland mellem Næstved og Vordingborg.
Det betyder, at der vil være indsat togbusser fra fredag aften til mandag morgen i de pågældende weekender. Lokalt vil der være omlægninger af vejtrafikken i længere tid.
”Vi har overstået de første 18 broer på Lolland-Falster, og er nu for alvor i gang på Sjælland. Her skal vi arbejde i de to første weekender i januar med nedrivning af fire broer mellem Næstved og Vordingborg”, siger Klaus S. Jørgensen, fung. projektdirektør for Ringsted-Femern Banen i Banedanmark.
”Det er desværre sådan, at når vi skal rive broer ned hen over jernbanen, så er det nødvendigt at spærre for vej- og togtrafikken, imens vi udfører arbejderne. For at minimere generne for togpassagererne mest muligt har vi pakket arbejderne, så vi kun skal arbejde i weekenden, dog i døgndrift.”
Broarbejderne er en del af en større bropakke på i alt 52 broer på Sjælland og Lolland-Falster, hvor eksisterende broer over banen skal forhøjes, udvides, ombygges eller fornyes mellem Ringsted og Holeby.
Når broerne er færdige, vil de være klar til kørestrømsanlæg, dobbeltspor og højere hastighed på hele strækningen mellem Ringsted og Holeby.
Trafik:
Busser erstatter tog mellem Næstved og Nykøbing F. fra:
- Fra fredag aften den 5. til og med den 7. januar
- Fra fredag aften den 12. til og med den 14. januar
Hold dig opdateret om din rejse på Rejseplanen eller på dsb.dk
Fakta:
- Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt.
- Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.
Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på ca. en time. I dag er rejsetiden lidt over halvanden time. - Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr.
Journalister kan kontakte Banedanmark presse på tlf: 8234 1313