ORS
Her har vi samlet de ofte stillede spørgsmål og svar til ORS
Vær opmærksom på, at samme spørgsmål kan have forskellige forklaringer i de forskellige regelsæt.
ORS præcisering
- Må en trafikleder give tilladelse til rangering med flere ikke-sammenkoblede køretøjer på én tilladelse?
-
Det er OK at give tilladelse til rangering med flere ikke-koblede køretøjer på én melding i et teknisk sikret område, såfremt der er tale om samme start- og endepunkt for alle køretøjer, og at trafiklederen har sikret alle bevægelige objekter mod omstilling ved andet/mere end indstilling af rute (jf. PS.2225). Det skal naturligvis fremgå af tilladelsen til at køre, hvilke køretøjer tilladelsen omfatter. Melding om afsluttet rangering skal gives, når alle køretøjer har afsluttet rangerbevægelsen.
- Hvornår må man lave en rute uden sikkerhedsafstand?
-
Hvis man overholder ORS PS.2443 ”Rute uden sikkerhedsafstand”, er der ingen begrænsning i brugen af rute uden sikkerhedsafstand.
- Hvordan forholder man sig, hvis afsnitsmærker og mærker for hastighedsnedsættelser bliver tilsneet?
-
Form og betydning af mærkerne vil stadigvæk kunne anes, og derfor er det ikke nødvendigt at holde dem fri for sne.
- Hvis en S-banefører rapporterer et bump i sporet, skal der så i hastighedsnedsættelsen altid tillægges 200 meter i alle retninger?
-
Nej! De 200 meter skal kun tillægges i de spor, der er blevet befaret af toget.
- Hvad sker der med en gyldig skriftlig ordre, når S-baneføreren bliver afløst?
-
En gyldig skriftlig ordre følger toget og ikke S-baneføreren. En skriftlig ordre skal derfor altid være tilgængelig i toget/ICI-køretøjet.
- Må en trafikelev logge på en plads, der har behørighedsområder tilknyttet?
-
Det er, jf. ORS PS.943, den tiltrædende trafikleder, der skal kvittere for, at informationer i trafiklederloggen er læst, og derfor kan en trafikelev ikke logge på en plads med tilknyttede behørighedsområder.