Første strækning med det nye signalsystem i drift

Togene i Nordjylland kører her til morgen som de første i Danmark med det nye digitale signalsystem ERTMS.

TOGENE I NORDJYLLAND KØRER HER TIL MORGEN SOM DE FØRSTE I DANMARK MED DET NYE DIGITALE SIGNALSYSTEM ERTMS.

 

Banedanmark har netop sat et nyt moderne IT-baseret signalsystemet i drift på strækningen mellem Frederikshavn og Lindholm. Efter en indkøringsperiode med reduceret drift skal systemet give nordjyderne flere tog til tiden.

Søndag d. 21. oktober havde det første tog med passagerer afgang på den første ERTMS-strækning i Danmark mellem Frederikshavn og Lindholm. De sidste to uger har jernbanen ellers været lukket, mens Banedanmark har installeret det sidste tekniske udstyr på jernbanen og Nordjyske jernbaner har trænet deres personale. Som det første sted i Danmark, kører togene nu med det nye digitale signalsystem, som skal give nordjyderne flere tog til tiden.

Med systemet får føreren i toget signalet direkte ind på en skærm via radiosignaler i stedet for at skulle orientere sig via de fysiske signaler langs jernbanen.

 

På kort sigt vil de nordjyske togrejsende opleve nogle mindre gener, da Nordjyske Jernbaner frem til december kører med en reduceret køreplan. Det skulle dog gerne opvejes af, at systemet på sigt giver nordjyderne flere tog til tiden, når det er fuldt implementeret i Nordjylland.

 

Efter en modningsfase, hvor samspillet mellem system, tog, personale og passagerer skal testes, udrulles systemet i resten af Danmark. Ifølge Banedanmarks plan skal systemet være i drift i hele landet senest i 2030.

 

Signalprogrammet

Banedanmark er i gang med at skifte alle de gamle og forældede signalanlæg i Danmark med et nyt moderne, IT-baseret signalsystem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Det vil give færre forsinkede tog og mulighed for, at togene kan køre hurtigere og oftere. For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal vi blandt andet installere nyt teknisk udstyr og opgradere og udskifte dele af det eksisterende udstyr som f.eks. sporskiftedrev, kabelrender og kabler. Det er det, vi lige nu er i gang med mellem Struer og Thisted.

Du kan læse mere om Signalprogrammet på Banedanmarks hjemmeside.