Fra sommeren 2024 opgraderer Banedanmark overkørslerne på Vestbanen mellem Varde og Nr. Nebel, hvor især vejtrafikanter, cyklister og gående kan se frem til højere sikkerhed i overkørslerne, når opgraderingen er færdig i foråret 2026. Strækningen er enkeltsporet og næsten 38 kilometer lang.
Opgradering af de 13 overkørsler udføres i tæt samarbejde imellem Banedanmark, Vestbanen, Midtjyske Jernbaner og Varde Kommune. Banedanmark er ejer og ansvarlig for driften af de sikrede overkørsler på banen, mens Midtjyske Jernbaner har ansvaret for den resterende infrastruktur på Vestbanen.
Overkørslerne på Vestbanen styres i dag via gammel relæteknologi, som vi nu opgraderer til fuldelektronisk anlæg. Det bliver mere sikkert for trafikanter, der skal krydse overkørslerne. De overkørsler, som hidtil kun har været sikret med et advarselssignal, bliver sikret med bomme, som styres via et fuldelektronisk anlæg. Og de overkørsler, som kun er sikret med et led, borgerne selv skal betjene, bliver enten opgraderet med bomanlæg eller nedlagt.
Det udfører Banedanmark
- Banedanmark opgraderer og fremtidssikrer 13 overkørsler med nye fuldelektroniske anlæg.
- 8 af de 13 overkørsler bliver desuden opgraderet med bomme, så alle 13 overkørsler har bomanlæg, når projektet er afsluttet.
- Tre af overkørslerne, som allerede har bomanlæg, bliver opgraderet med stibomme ved cykelstier og fortove, som krydser overkørslen.
- De 10 overkørsler, som ligger tæt på stationerne, levetidsforlænges indtil stationssikringsanlæggene på Vestbanen udskiftes ligeledes til fuldelektroniske stationssikringsanlæg.
- Herudover bliver fem usikre overkørsler nedlagt, og trafikken vil fremadrettet blive ledt gennem de tilbageværende overkørsler.
Tidsplan
- De forberedende arbejder, som primært består af gravearbejder, etablering af fundamenter og flytning af enkelte signaler, blev påbegyndt i juli 2024.
- Opgraderingen og ibrugtagning af de enkelte overkørsler foregår løbende fra ultimo 2024 til ultimo 2025.
- Nedlæggelse af de fem overkørsler sker i forbindelse med, at erstatningsoverkørslen bliver opgraderet.
- Levetidsforlængelse af de ti resterende overkørsler vil foregå fra medio 2025 til primo 2026.
Miljømæssige hensyn
I forbindelse med opgradering af Vestbanens overkørsler har Banedanmark valgt at genbruge de fuldelektroniske overkørselsanlæg, som vi har taget ned i forbindelse med udrulning af det nye signalsystem på Banedanmarks strækninger. Genbrugsanlæggende er ikke gamle anlæg, men nogle som Banedanmark ikke ønskede at gøre brug af. Anlæggene er selvfølgelig blevet fuldt gennemgået og renoveret hos leverandøren, så de er 100% som nye anlæg. Det betyder at projektet har taget de hensyn til miljøet det er muligt og samtidig sikre mest jernbane for pengene.
Hvad betyder arbejdet for dig som nabo til banen
Mens Banedanmark fornyer overkørslerne, kan du i forbindelse med gravearbejderne opleve mindre perioder med støj fra skinnekørende entreprenørmaskiner samt tung trafik til og fra hovedbyggepladsen i Oksbøl og byggepladserne omkring de enkelte overkørsler.
Hvad betyder arbejdet for dig som vejtrafikanter og bløde trafikanter
Som trafikant, cyklist og gående omkring de berørte overkørsler vil du i korte perioder opleve afspærringer og omkørsel ved de enkelte overkørsler. Der vil blive skiltet før og under arbejdets udførelse.
Hvad betyder arbejdet for dig som passager
Som togpassager vil du, i få dage kunne opleve nedsat hastighed igennem den overkørsel vi pt. arbejder i. Ellers forventer vi som udgangspunkt ikke den store påvirkning af togtrafikken.
Hvad betyder arbejdet for dig som bliver påvirket af nedlæggelse af de fem overkørsler
Der vil i forbindelse med nedlæggelse af de fem overkørsler blive skiltet med omkørsel, hvor det vil fremgå, hvilken vej man skal køre for at komme igennem den overkørsel, som erstatter den nedlagte overkørsel.
Byggepladser
- Hovedbyggepladsen ligger i Oksbøl nær stationen.
- Den enkelte byggeplads for hver enkelt overkørsel flytter sig løbende i forhold til, hvornår vi arbejder i de pågældende overkørsler.
Ændringer i overkørslerne
Overkørsel | Før fornyelse | Efter opgradering |
Adelengvej (27) | Advarselssignal | Nedlægges, når overkørsel 30 er fornyet |
Hyllerslev Stationsvej (30) | Advarselssignal | Etableres med langbom i begge retninger |
Markvej v. Sr. Hebovej (33) | Usikret overkørsel kun med led | Nye overkørsel etableres med langbom i begge retninger |
Præstegaardsvej (35) | Advarselssignal | Nedlægges |
Vr. Janderupvej (39) | Advarselssignal | Etableres med langbom i begge retninger |
Vesterled (45) | Advarselssignal | Nedlægges, når overkørsel 39 er fornyet |
Kjelstvej (53) | Halvbom-anlæg | Udvides med en stibom hen over den kommende cykelsti i begge retninger |
Baunhøjvej/Vigtoftevej (69) | Advarselssignal | Nedlægges, når overkørsel 73 er fornyet |
Vigtoftevej (73) | Advarselssignal | Etableres med langbom i begge retninger |
Vigtoftevej (74) | Er teknisk allerede nedlagt | Er nedlagt - der fjernes vejsignaler |
Hedelundsvej (76) | Halvbom-anlæg | Halvbom (uændret) |
Troldholmvej (83) | Halvbom og stibom | Halvbom og stibom (uændret) |
Søndersøvej (90) | Advarselssignal | Etableres med langbom i begge retninger |
Dyrebyvej (97) | Advarselssignal | Etableres med langbom i begge retninger |
Barfredsvej (137) | Advarselssignal | Etableres med langbom i begge retninger |
Lundtangvej/Annebergs (139) | Advarselssignal | Etableres med langbom i begge retninger |
Lundagervej (140) | Halvbom-anlæg | Udvides med en stibom hen over fortovet i begge retninger |
Nymindegabvej (158) | Halvbom-anlæg | Etableres med en helbom og udvides med en stibom henover cykelstien i begge retninger |
Åkirkevej (36) | Levetidsforlænges | |
Kirkebyvej (49) | Levetidsforlænges | |
Tarphagevej (50) | Levetidsforlænges | |
Østergade (59) | Levetidsforlænges | |
Borrevej (63) | Levetidsforlænges | |
Strandvejen (101) | Levetidsforlænges | |
Over Fiddevej (103) | Levetidsforlænges | |
Hennevej (117) | Levetidsforlænges | |
Søndergade (119) | Levetidsforlænges | |
Stationsvej (170) | Levetidsforlænges |
Se kort over overkørslerne på Vestbanen - Varde-Nørre Nebel
Se kortet her: Kort Varde-Nørre Nebel
Nabobreve
Nabobrev - opstart - 06.08.2024
Elektrificeringen af jernbanen
Frem mod 2027 sætter Banedanmark strøm til store dele af banen
Læs om elektrificeringenNye signalsystemer
Frem mod 2033 ruller Banedanmark nye digitale signalsystemer ud på hele jernbanen
Læs mere om signalsystemerneVi fornyer jernbanen
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen
Find aktuelt sporarbejde