Aktuelt

Fredericia-Padborg: Sporfornyelse

Jernbanestrækningen mellem Fredericia og Padborg bliver i 2024-2025 fornyet, så passagererne i fremtiden kan se frem til en mere stabil og behagelig togrejse.

  • Hvad skal der laves?

    Banedanmark fornyer sporerne på strækningen. Arbejdet indebærer bl.a. udskiftning af skinner, sveller og sporskifter på strækningen, rensning eller udskiftning af skærver samt fornyelse af sporkassen, som er fundamentet under sporene. 
  • Hvorfor er arbejdet nødvendigt?

    Fornyelsen af sporet er en nødvendig del af det løbende vedligehold af den travle jernbanestrækning og betyder, at der fremover vil opstå langt færre fejl i både spor og sporskifter. En bane med nye jernbanespor giver desuden øget komfort og større driftssikkerhed og er samtidig en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som det kommende nye digitale signalsystem giver mulighed for.

    Samtidig er strækningen Fredericia-Padborg også en central del af den europæiske banegodskorridor, der løber mellem Nord- og Sydeuropa og understøtter den internationale transport.
  • Hvornår?

    Sporfornyelsen af strækningen mellem Fredericia og Padborg begynder i august 2025 og afsluttes i januar/februar 2026. Det forberedende arbejde ligger i august og september 2025, mens selve fornyelsen af sporene sker fra oktober til december 2025. Projektet afsluttes i januar-februar 2026.
  • Hvad betyder arbejdet for dig som nabo til banen

    Mens Banedanmark fornyer sporene, kan du opleve perioder med nat- og døgnarbejde på skinnerne. I forbindelse med arbejdet kan du også opleve støj og vibrationer fra skinnekørende entreprenørmaskiner, og du kan også opleve mere tung trafik til og fra vores logistikpladser. Hvis du som nabo til banen bliver påvirket af vores arbejde i form af støj, støv eller andre gener, informerer vi dig via brev i e-Boks.
  • Hvad betyder arbejdet for dig som passager

    Mens vi sporfornyer, vil togtrafikken på strækningen være påvirket i perioder. I perioder, hvor sporene er spærret, bliver der indsat togbusser på de berørte strækninger. Vi anbefaler derfor, at du altid tjekker dsb.dk og Rejseplanen.dk, før du skal rejse med tog.  Størstedelen af arbejdet udføres på delstrækningen Fredericia-Tinglev, der er dobbeltsporet, og arbejdet kan derfor hovedsageligt udføres ved, at vi arbejder i det ene (spærrede) spor, mens togtrafikken afvikles i det andet spor. Det vil dog være nødvendigt at spærre sporene i perioder, hvor der bliver indsat togbusser. Der er planlagt en totalspærring mellem Vojens og Rødekro fra fredag d. 7. november kl. 22 til mandag d. 10. november 2025 kl. 06.

Byggepladser 

I forbindelses med sporfornyelsesprojektet opretter vi en række byggepladser langs med jernbanen, hvor der i perioder kan være en del aktivitet.

Her er en oversigt over byggepladserne:

  • Vester Voldgade, Fredericia
  • Dalgasvej, Fredericia
  • Hannerup Brovej (Prangervej), Fredericia
  • Mølleskovvej, Fredericia
  • Rolles Møllevej, Lunderskov
  • Kirkevejen, Lunderskov
  • Nagbøl Kirkevej, Lunderskov
  • Koldingvej, Vamdrup
  • Jernbanegade, Vamdrup
  • Banegårdspladsen, Vamdrup
  • Østermarksvej, Vamdrup
  • Nørre Hjarupvej nord, Rødekro
  • Nørre Hjarupvej syd, Rødekro
  • Ribevej (Rugbjergvej), Rødekro
  • Damgårdvej, Rødekro
  • Lunderup Markvej, Rødekro

En del af byggepladserne etableres først senere i projektforløbet. Vi opdaterer oversigten med byggepladsplaceringer og perioder løbende.

Borgerkommunikation

 

Nabobrev, 18.06.2024

Fakta om sporfornyelsen

 17,6 km
skinneudveksling
21,5 km
ballastrensning
9 broer
får kantbjælkeforhøjelse og ballastsikring 
2,1 km
fornyelse af afvanding

Læs mere om vores sporarbejder

Sporarbejde på Nørreport

Når vi arbejder i sporet

Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.

Læs mere om sporspærringer
Banen i skumringstid

Når vi åbner igen efter sporarbejde

Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed

Læs om hvad vi tjekker