Banedanmark fornyer sporene på travl strækning ved Snoghøj

Jernbanen ved Snoghøj får i det kommende halve år en tiltrængt fornyelse, når Banedanmark udskifter fire sporskifter på den travle jyske hovedstrækning. Samtidig fornyes skinner, sveller og skærver før og efter sporskifterne, og der udføres arbejde på en bro over motorvejen.
Det er et omfattende og nødvendigt arbejde, som kommer til at løfte kvaliteten af sporene, siger projektleder Niels Tolstrup:
”De fire sporskifter ved Snoghøj er gamle, og risikoen for at de fejler og skaber forsinkelser bliver stadig større. Når vi er færdige, er jernbanen i bedre stand og klar til fremtidens togdrift. Det samme gælder fugtisoleringen på motorvejsbroen, som har overskredet den forventede levetid og trænger til at blive skiftet,” siger Niels Tolstrup.
Projektet kommer til at påvirke trafikken på både jernbanen og motorvejen. Mens arbejdet står på, vil det ene spor i perioder være spærret, så der kan køre tog i det andet spor. Der vil også være perioder, hvor begge spor er spærret, og her bliver der i stedet indsat togbusser. Desuden bliver motorvejen i perioder afspærret nogle timer om natten, mens der lægges plader ud og sættes afskærmning op mod motorvejen.
”Vi har tilrettelagt arbejdet, så vi forstyrrer så lidt som muligt, men vi kan ikke arbejde, uden at det kan mærkes af togpassagerer og bilister. Vi opfordrer togpassagerer til at planlægge deres rejse på Rejseplanen, mens bilister med fordel kan følge med på Trafikinfo.dk,” siger Niels Tolstrup.
Arbejdet ved Snoghøj gik i gang i februar og forventes at være færdigt i slutningen af august.
Banedanmark skal:
- Udskifte fire sporskifter ved Snoghøj
- Udskifte sporkasse, sveller og skinner i forlængelse af sporskifterne
- Udskiftning af fugtisolering på brodækket på motorvejsbro
- Forhøje på kanterne på begge sider af broen

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.