Hvad går projektet ud på?
I 2025 påbegynder Banedanmark en række installationsarbejder på jernbanen mellem Odense og Svendborg som led i forberedelserne til det nye digitale signalsystem. Vi skal bl.a. udskifte de gamle vejsignaler, bomme og bomdrev i overkørslerne på strækningen, og på syv stationer udskifter vi sporskiftedrevene, så de fungerer sammen med det nye signalsystem.
Hvornår finder arbejdet sted?
Installationsarbejdet i sporet udføres i perioden februar 2025 til april 2026. Arbejdet udføres i dagtimerne på udvalgte hverdage samt i dag- og nattetimer i udvalgte weekender og på helligdage. Du kan inden længe se en oversigt over, hvor og hvornår vi arbejder, nederst på denne side. Oversigten opdateres løbende.
Hvor foregår arbejdet?
Arbejdet foregår på hele jernbanestrækningen mellem Odense og Svendborg.
Hvorfor er projektet vigtigt?
Udskiftningen er nødvendig, fordi jernbanens analoge signaler er udtjente og langt ud over deres levetid. Fejl i de gamle anlæg er desuden den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. Derfor får jernbanen nu et markant teknologisk løft med udrulningen af det nye digitale signalsystem, hvor tog og skinner udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia. Banedanmark forventer at tage det nye digitale signalsystem i brug på Svendborgbanen i andet halvår af 2026.
Hvordan påvirker projektet dig som nabo?
Hvis du er nabo til overkørsler på Svendborgbanen, så vil du kunne opleve, at arbejdet er støjende. Vi informerer naboer til banen om arbejdet via brev i e-Boks, fysisk post og pr. sms.
Hvordan påvirker projektet dig som trafikant?
Overkørslerne spærres for vejtrafik, mens vi arbejder med at udskifte udstyret. Du kan se en vejledende oversigt over de spærrede overkørsler nederst på denne side. Der vil blive etableret en skiltet omkørsel, når overkørsler spærres.
Hvordan påvirker projektet dig som togpassager?
Der kan ikke køre tog, mens vi arbejder i overkørslerne. GoCollective indsætter togbusser, når der ikke kan køre tog. Du kan finde mere information om togbusser på GoCollective hjemmeside: Planlagte trafikændringer - GoCollective. Banedanmark anbefaler desuden, passagererne planlægger rejsen på Rejseplanen.

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem
Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.
Læs om overgangenNyt udstyr i sporet
For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.
Læs om udstyret i sporet
Nyt udstyr i togene
Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.
Læs om udstyret i togeneBanedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

Nyt signalsystem Holstebro/Herning-Skjern-Esbjerg
Fra midten af maj til midten af juni 2023 tog Banedanmark et nyt, digitalt signalsystem i brug i det vestlige Jylland.

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023
I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed
Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane
I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.
Nyt signalsystem mellem Vigerslev og Ringsted
Banedanmark tog et nyt, digitalt signalsystem mellem Vigerslev i Valby og Ringsted i brug i marts 2023.

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem
I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer
Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.