Banedanmark opdaterer signalsystemet i Østdanmark

Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland. Det skyldes en planlagt opdatering af det digitale signalsystem.
Fra fredag den 28. februar til mandag den 3. marts opdaterer Banedanmark sammen med leverandøren det nye digitale signalsystem i Østdanmark. Mens arbejdet står på, bliver togtrafikken erstattet af togbusser på alle strækninger, hvor det nye system er taget i brug.
Opdateringen har været planlagt i længere tid og vil gøre det muligt at udnytte fordelene ved det nye system endnu bedre. Det nye signalsystem betyder blandt andet, at trafikstyringen kan centraliseres, og at trafikken kan afvikles mere effektivt.
”Jeg forstår, hvis passagerer finder det besværligt at skulle med togbus eller S-tog hen over weekenden. Men opdateringen er nødvendig for, at vi kan få mest muligt ud af signalsystemet, som er blevet installeret på flere strækninger i de foregående år. IT-systemet bliver forbedret, og vi får nogle flere funktioner i trafikstyringen, som bliver mere effektiv,” siger direktør for signaler i Banedanmark, Kirsten Winther Jørgensen.
Ud over at lette arbejdet for trafiklederne, kommer opdateringen til at rette fejl, så systemet kører bedre. I perioden efter at signalsystemet er blevet opdateret, må der forventes børnesygdomme, hvorfor Banedanmark og leverandøren være ekstra opmærksomme på fejl, og der vil være beredskab klar til at rette op.
”Det nye digitale signalsystem kommer på sigt til at betyde færre fejl og forsinkelser – også selvom vi på den korte bane indimellem er nødt til at forstyrre togtrafikken. For hver strækning vi tager i brug med det nye system, bliver vi og leverandøren bedre til at håndtere de udfordringer, der måtte opstå, og samtidig bliver selve systemet stadig mere stabilt,” siger Kirsten Winther Jørgensen.
Passagerer opfordres til at tjekke Rejseplanen eller MitTog-appen i weekenden, hvor arbejdet står på.
Fakta
- Togdriften indstilles på nedenstående strækninger fredag den 28. februar kl. 21.50 og genoptages mandag den 3. marts kl. 04:30
- Roskilde–Køge (Lokaltog)
- Køge–Næstved
- Næstved-Nykøbing F
- København–Køge Nord-Ringsted

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.