Nu elektrificeres banen igennem Aalborg

Banedanmark er gået i gang med at elektrificere jernbanen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn. Arbejdet udføres i perioden fra december 2024 til juni 2025.
Elektrificeringen af jernbanen op gennem Jylland er nu nået til Aalborg, hvor det indledende arbejde er gået i gang. Arbejdet med elektrificeringen af banen igennem Aalborg løber frem til udgangen af juni 2025.
Beskæring af beplantning langs banen
Væltede træer og nedfaldne grene kan beskadige kørestrømsanlægget og medføre forsinkede og aflyste tog. Derfor rydder eller beskærer vi bevoksning i op til 10 meters afstand til banen.
Prøvesugning
Vi foretager prøvesugninger, der hvor der skal sætte kørestrømsmaster op. Det gør vi for at afdække jordforhold og nedgravede kabler forud for arbejdet.
Nedramning af fundamenter
I begyndelsen af 2025 starter så nedramningen af de fundamenter, som kørestrømsmasterne efterfølgende skal fastboltes på. Fundering og ramning af betonfundamenter kan desværre ikke undgå at støje og skabe vibrationer.
Nedramning af et betonfundament tager typisk 30 minutter – derefter bevæger vi os videre henad strækningen. Det kan dog tage længere tid, særligt på stationerne hvor fundamenterne skal placeres tættere, eller hvis der er besværlige jordbundsforhold.
Opsætning af kørestrømsmaster
Når ramningen af fundamenter er overstået følger en arbejdsperiode, hvor selve kørestrømsmasterne skal sættes op og monteres, inden vi begynder på ophængning af køretråd på strækningen.
Afslutningsvis foretager vi en række justeringer af banen og kørestrømsanlægget, inden banen er klar til testkørsel og indsættelse af eltog fra udgangen af 2026.
Arbejdet udføres om natten
For ikke at forstyrre togdriften i dagtimerne foregår al elektrificeringsarbejde i nætterne fra søndag aften til fredag morgen i tidsrummet klokken 20.00 – 05.00.
Banedanmark kan desværre ikke angive præcist, hvor vi arbejder på strækningen i de enkelte uger, da vi skal arbejde flere steder samtidig. Derudover skal vi tage hensyn til øvrige projekter på banen samt vejrforhold.
Du kan læse mere om arbejdet med at elektrificere jernbanen i vores folder:
Sådan elektrificerer vi den danske jernbane
Læs mere om elektrificering mellem Aarhus, Aalborg og Aalborg Lufthavn
Se orienteringsbrev til banens naboer om projektet (PDF)

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro
Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor.

Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.