Travl sjællandsk jernbanestrækning fornyes

Nu begynder første del af arbejdet med at forny sporene på en af Danmarks mest travle strækninger mellem Høje Taastrup og Roskilde.
Fra foråret og frem til september arbejder Banedanmark med en omfattende fornyelse af sporene ved Høje Taastrup Station og på flere broer mellem Høje Taastrup og Roskilde. Næste år fortsætter arbejdet på selve strækningen.
”Vi gør strækningen mellem Høje Taastrup og Roskilde klar til fremtidens togtrafik. Det er en af landets mest travle togstrækninger, og det slider naturligvis på skinnerne. Derfor går vi nu i gang med at forny strækningen. I år skal vi blandt andet udskifte de slidte skinner, sporskifter og sveller ved Høje Taastrup Station og renovere en stitunnel og to broer ved banen,” fortæller projektleder i Banedanmark Jonas Yousef Balawi.
Løbende vedligehold til gavn for passagererne
Fornyelsen er en nødvendig del af det løbende vedligehold på den vigtige togstrækning og bidrager blandt andet til en mere stabil togdrift, da der vil opstå færre fejl i både spor og sporskifter.
Arbejdet er tilrettelagt, så der kan køre tog på den travle pendlerstrækning i størstedelen af fornyelsesperioden. Det er dog nødvendigt at spærre banen mellem Høje Taastrup og Roskilde i en kortere periode. Dette arbejde er derfor lagt i sommerferien af hensyn til togpassagererne.
”Vi har planlagt arbejdet, så vi kan holde sporet åbent det meste af tiden og opretholde togtrafikken. Fra den 11. juli om aftenen til 20. juli kører der dog ingen tog mellem Høje Taastrup og Roskilde, hvor vi bl.a. skal udskifte en tunnel under jernbanen ved Roskilde,” siger Jonas Yousef Balawi.
Banedanmark opfordrer passagererne til at planlægge rejsen i Rejseplanen, mens sporarbejdet ml. Høje Taastrup og Roskilde står på.
Læs mere om sporfornyelsen og renoveringen af stitunnel og broer her: Høje Taastrup Station Sporfornyelse | Banedanmark.
Fakta om projekterne i 2025:
Projektet på Høje Taastrup Station:
- 80 meter ny banedæmning
- 17 sporskifter udskiftes
- Ca. 9,4 km skinner og sveller udskiftes
- Ballasten på 4,2 km sporkasse renses
- 7,3 km afvandingsanlæg
I år renoverer Banedanmark stitunnelen under jernbanen ved Præstemarksvej i Roskilde og broerne, der fører jernbanen over Hedehusene Hovedgade:
Hedehusene Hovedgade:
- Broen består af to parallelle sporbærende broer på den firesporede jernbanestrækning mellem Høje Taastrup og Roskilde.
- Sporet skal fjernes og brokonstruktionen fritlægges, så broen kan renoveres og omisoleres.
Præstemarksvej:
- Tunnelen under banen ved Præstemarksvej består af to dele – en ældre del fra 1917 og en nyere del fra 1984.
- Tunnelen graves fri, nedbrydes og fjernes, hvorefter der etableres en ny tunnel af færdigstøbte betonelementer.
Der vil være spærret for togtrafik mellem Roskilde og Høje Taastrup i perioden 11.-20. juli 2025. Det er en god ide at planlægge rejsen på Rejseplanen.
I 2026 går arbejdet med at forny selve strækningen mellem Høje Taastrup og Roskilde i gang.



Sporteknik
Læs bogen om sporets opbygning.
https://sitecore.bane.dk/sitecore/shell/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/Sporteknik_2udgave_2oplagx_compressed.pdf
Travl sjællandsk jernbanestrækning fornyes
I 2025-2026 fornyer Banedanmark strækningen mellem Høje Taastrup og Roskilde, så den travle strækning kommer i god form.

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus
Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.