Fyn sætter strøm til fremtidens eltog
Jernbanen skal være grøn. Derfor har Banedanmark i Gelsted på Fyn nu etableret en fordelingsstation, som skal levere strøm til fremtidens eltog. Stationen ibrugtages 17. december og øger strømkapaciteten på jernbanen væsentligt.
Banedanmark er i disse år i fuld gang med at elektrificere banen, så de gamle diseltog kan blive udfaset til fordel for eldrevne tog, der både er hurtigere, mindre støjende, og som udleder godt 85 procent mindre CO2.
Som en vigtig del af det arbejde er Banedanmark nu blevet færdig med at bygge en helt ny fordelingsstation i Gelsted på Vestfyn.
”Fordelingsstationer er på mange måder den grønne jernbanes bankende hjerte. Det er dém, som skal sørge for at levere de fornødne mængder strøm til fremtidens eltog. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi med den nye fordelingsstation i Gelsted nu kan sætte kryds ved endnu en grøn milepæl,” siger Jette Aagaard, projektdirektør for elektrificering i Banedanmark.
Stationen har taget godt et år at etablere og skal fra 17. december være med til at levere strøm til de klimavenlige eltog.
Vigtig del af grøn omstilling
Ordet fordelingsstation er måske en smule fremmed for nogle mennesker. Helt konkret er der tale om et udendørs strømanlæg ved siden af banen, hvis fornemmeste rolle er at sende elektricitet direkte ud i køreledningerne.
Netop derfor spiller den nye fordelingsstation i Gelsted en nøglerolle i Banedanmarks arbejde med at skabe en grøn jernbane.
”I fremtiden kommer de klimavenlige eltog til at køre på flere og flere strækninger. Og i takt med at diesel udfases, får vi naturligvis brug for rigtig meget strøm på banen. Derfor er vi i fuld gang med at opgradere og bygge fordelingsstationer i hele landet, så vi kan sikre, at de grønne eltog kan få al den strøm, de har brug for,” siger Jette Aagaard.
Læs også: Derfor er fordelingsstationer vigtige for den grønne omstilling
Kan forsyne en hel by
Fra 17. december bliver der trykket på startknappen i Gelsted. Herfra kommer den nye fordelingsstation til at levere strøm i så store mængder, at stationen alene ville kunne forsyne en middelstor provinsby.
Fordelingsstationen i Gelsted kommer fremover til at aflaste både de eksisterende og kommende stationer langs banen. Selve strømmen vil blive leveret via lange kabler fra en 150 kilovolts transformerstation i Kingstrup.
I både 2022 og 2023 fortsætter Banedanmark med at etablere og opgradere fordelingsstationer i både Jylland, på Fyn og på Sjælland.
Fakta
- Banedanmark er i fuld gang med at elektrificere jernbanen.
- Elektrificeringen er en forudsætning for at kunne indsætte fremtidens eltog, som er hurtigere, støjer mindre og udleder 85 procent mindre CO2 end de gamle dieseltog.
- Den nye fordelingsstation i Gelsted består af to, store transformere og en teknikbygning.
- Banedanmark er i gang med at bygge nye fordelingsstationer i hele landet, som skal levere strøm til fremtidens eltog.
Kongen og danskerne fejrede Danmarks første batteritog
Der var folkefest med kongeligt besøg, da Midtjyske Jernbaner fredag inviterede til batteritogsfest for at fejre Danmarks første batteritog.
Togtrafikken til og fra Aarhus spærres i 11 dage
Fra den 16. januar kl. 20 til og med den 27. januar kører der ingen tog til og fra Aarhus, mens Banedanmark ombygger jernbanen og ibrugtager nyt signalanlæg. Derefter vil sporene mod nord være spærret i næsten tre måneder.
Hold afstand: Banedanmark tænder for strømmen på vestjyske stationer
Banedanmark tænder for strømmen til to nye ladeanlæg i Vestjylland, der skal forsyne Danmarks første batteritog med strøm.
To fornyede spor er nu klar på Hellerup Station
Bedre muligheder for at afvikle trafikken på Hellerup Station.