Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
![](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Lillebaeltsbroen.jpg?h=1080&w=1920&la=da&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=3300A41EDCE3BFFD0D5D7D15D10D66E0)
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse på tværs af Lillebælt på pause, indtil resultaterne af forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn er klar.
Den strategiske analyse af en ny forbindelse på tværs af Lillebælt er sat på pause.
Med Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at undersøge, hvordan man sikrer den nødvendige kapacitet til både vej- og jernbanetrafik i Lillebæltskorridoren i fremtiden.
Vejdirektoratet og Banedanmark fik til opgave at udføre en såkaldt strategisk analyse for at afdække hvilke muligheder og udfordringer, der vil være i forbindelse med dette projekt. Screeningsfasen, som er første trin i den strategiske analyse, er nu afsluttet.
Forligskredsen har vurderet, at linjeføringen må ses i sammenhæng med resultatet af den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn, som forventes færdig i slutningen af 2024. Derfor bliver den strategiske analyse af en ny Lillebæltsforbindelse midlertidigt sat på pause.
Som led i screeningsfasen har Vejdirektoratet og Banedanmark også kigget på de eksisterende forbindelser på tværs af Lillebælt. De opdaterede beregninger viser, at der først vil være udsigt til kritisk trængsel på Den Ny Lillebæltsbro efter år 2040. Det er samtidig vurderingen, at Den Gamle Lillebæltsbro kan holde mindst 50 år endnu.
Læs screeningsrapporten på Vejdirektoratets hjemmeside
Læs om projektet for en ny forbindelse på tværs af Lillebælt på Banedanmarks hjemmesidde
Vejdirektoratets pressetelefon: 51 83 33 93
Banedanmarks pressetelefon: 82 34 13 13
![""](/-/media/Bane/Tog/IC3_Eltog.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=E47D1284EF1079994DFBBAC8EC573F49)
78,5 procent af DSB-passagerer ankom til tiden i første halvår
Der var masser af tog til tiden på fjernbanen i første halvår af 2024. Senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken.
![Sporombygningstog](/-/media/Bane/Presse_og_talspersoner/Sporfornyelse-kebo.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=38AC01D68E5A93A8F423B0D5006D15F1)
Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
![Sporfornyelsesmaskine fornyer spor](/-/media/Bane/_P8A0452aaaaaaa-_2_.jpg?h=3840&iar=0&w=5760&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=204254B2AA2AEF42EB0E1D68E446FDB6)
Sidste etape af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør
Nu begynder sidste del af arbejdet med at forny sporene på en af landets travleste togstrækninger - Slagelse og Korsør.