Nyt spor og nyt underlag lagt på Frederikssundsbanen

Med tre en halv uge tilbage af den store fornyelse på Frederikssundsbanen, forventer Banedanmark stadig at åbne strækningen til tiden, så togene igen kan køre fra den 27. august. om morgenen

De store gule entreprenørmaskiner, der den seneste måned har kørt frem og tilbage på strækningen, har afsluttet det omfattende arbejde med at lægge nye skinner og sveller samt nyt underlag flere steder på den 40 km lange strækning. 

”Det har været to store operationer at udskifte i alt 35 km skinner og i omegnen af 50.000 sveller, imens der har foregået en masse andre aktiviteter på banen. Vi har brugt maskiner, der er ca. 400 meter lange, der både kan rense og udskifte ballast og lægge spor og sveller samtidigt, så det har krævet solid planlægning inden og undervejs for at komme i mål i ordentlig tid,” siger Varun Sivapalan, projektleder for Frederikssundsprojektet i Banedanmark. 

Udover udskiftning af selve sporet sker der en masse andre aktiviteter på strækningen. Når man udskifter sporet skal det efterfølgende justeres manuelt, så sporet ”ligger” rigtigt. Flere steder bliver kørestrømsophæng udskiftet på grund af slitage, og såkaldte linjeledere, kabler, bliver lagt tilbage i sporet, som blev fjernet, på grund af arbejde med de store entreprenørmaskiner.  

"Jeg er tilfreds med, at vi har en god fremdrift i projektet. Det er vigtigt for os, at vi leverer en jernbane af høj kvalitet, og at vi stadig arbejder målrettet frem mod åbningen den 27. august, så passagererne kan få glæde af den nyrenoverede bane.”

Fornyelsen på Frederikssundsbanen indeholder også renovering af flere broer på strækningen, der skal have udskiftet isolering.